Weilbach, Dansk Kunstnerleksikon bd. 8 s. 237
artikel skrevet af Anette Sørensen

Tetens Lund, Jenny Augusta Elisa *1915, billedhugger.
*17.6.1915 i Århus.
Forældre: Præst, senere provst Henrik Wederkinch T. og Ingeborg Unmack.
~12.7.1936 i Hodde K. med lektor Mogens Ferdinand Lund, *27.12.1898 i Kbh.
død 16.2.1978 smst. søn af Jules Ferdinand L. og Amalie Margrethe Munch.

Uddannelse:
Bizzie Høyer 1931-33; Kunstakad. Kbh.(E.Utzon-Franck),
freskosk. (Elof Risebye)1933-38.

Rejser og udlandsophold:
Frankrig 1958, 1960, 1963-64, 1967, 1969, 1973, 1978, 1981, 1985;
Holland 1960; Italien 1962, 1969, 1971-72, 1975, 1979, 1982, 1987-88, 1991;
Grækenland 1965, 1976; Spanien 1966, årligt til 1970; England 1974, 1980;
Tunis 1977.

Stipendier og udmærkelser:
Carl Jul. Petersen 1937; oph. San Cataldo 1962; Anne Marie Telmányi 1989,

Udstillinger:
KE 1934, 1937; Charl. Forår 1936, 1939, 1959, 1962, 1965-66, 1978, 1985;
E. Utzon-Franck og hans elever, Charl.-borg 1943;
Kvindel. Kunstneres Samf. 1973, 1976, 1981, 1986; Nikolaj, Kbh. 1991.
Separatudstillinger:
Alfr. Andersens Kunsthdl., Kbh. 1940 (sammen med Lis Jacobsen og Gudrun
Lauesen); Hørsholm Kunstforen. 1977, 1990; Henning Larsens Kunsthld.,
Kbh. 1982; Tisvilde Kunst og Håndværk 1984; Gal. Gl. Strand, Kbh.,1988;
Ballerup Kunstforen. 1994.
Værker:
Portrætter: Min mor (gips, 1935); Jules (bronze, 1938); Lille suttende dreng
(gips, 1939); Carsten (brændt ler, 1958); Therese (brændt ler, 1961);
Hanne (halvfigur, bronze, 1964); Lisbeth ( gips, 1964); Inge (bronze, 1965);
Jacob (gips, 1966); Mandshoved (gips, 1977); Ask (bronze, 1985).
Mosaikker: Krabbe (1977); Fisk ( 1977); Stør (udst. 1988); Agave (udst. 1988);
Akvareller: Moské, Kreta (1976); Klit, Vrist (udst. 1988); Fiesole ( udst. 1988);
Vase og frugter (udst. 1988); jomfruhummer (udst. 1988).

Elisa Tetens Lunds kunst er rolig og harmonisk. Som billedhugger har
hun især arbejdet med portrætter i et naturalistisk formsprog. Ansigtets
særpræg skildres med sikker sans for de små uregelmæssigheder og
med en levende, men aldrig glat overflade, hvor arbejdet med materialet
klart fremgår af de små påsatte stykker ler. I portræthovedet Inge sættes
denne livlige overflade i kontrast til det glatte hår. Halvfiguren af barnet
Hanne, der helt er koncentreret om sine hænder, viser netop den indlevelse,
som skaber et overbevisende portræt.
Et mere dekorativt aspekt ses i T.L.s mosaikker, der er inspireret af
både antikke og byzantinske mosaikker. I de senere år har T.L. især
dyrket akvarellen, som er præget af et behersket farvevalg.
I en stilfærdig naturalisme skildres en række motiver både fra Grækenland
og Vesterhavet. Fisk er såvel i tegninger som i akvarel og mosaik et yndet
motiv.

Litteratur: Pol.16.1.1976; Ugebladet 3.11.1977;
Ugeavisen for Lyngby-Virum-Taarbæk 8.11.1977;
Det grønne område 23.11.1977

sign.: A.Sø.