Kafka: Foran Loven -  hypertekstualiseret af Elias Ole Tetens Lund

Hvem blev ført bag lyset ?
 

   Kafka har indlejret fortællingen Foran Loven i romanen Processen. Josef K er under et falskt påskud blevet lokket ind i domkirken. Her møder han en præst, der samtidig er en af dommerne i processen mod ham. Der udspiller sig en diskussion mellem dem. Først beskrives Josef K som en belæst og veluddannet person, men snart viser han sig som en person, der ikke kan skelne mellem virkelighed og fiktion. Derved går han i den fælde, som præsten har sat for ham ved at fortælle  Foran Loven.

    Josef K er opbragt over historiens udgang. En Mand fra Landet er blevet uretfærdigt behandlet og ført bag lyset ved, at dørvogteren har nægtet ham adgang til Loven. Men under diskussionen med præsten sagde Josef K.: »Du tror altså ikke, at manden blev ført bag lyset?"  "Misforstå mig ikke ," sagde præsten,  jeg viser dig kun de meninger, der findes om det. Du skal ikke tage dig for meget  af meninger. Skriften er uforanderlig, og meningerne et tit kun et udtryk for fortvivlelsen over dette, i dette tilfælde findes der endog en mening, ifølge hvilken det netop er dørvogteren, for føres bag lyset."  "Det er en vidtgående mening," sagde K. "Hvorledes begrundes den?"  "Begrundelsen," svarede præsten, "går ud fra dørvogterens enfoldighed. Man siger, at han ikke kender det indre af loven, men kun den vej, som han hele tiden skal skridte af foran indgangen. De forestillinger, han har om det indre, anses for barnlige, og man antager, at han selv er bange for det, som han vil gøre manden bange for..."  Præstens udsagn er en symbolsk afspejling af den kristne kritik af jødedommen:

Man sagt, daß er das Innere des Gesetzes nicht kennt, sondern nur den Weg, den er vor dem Eingang immer wieder abgehen muß.  (Achtung vor der Schrift  s. 233, B5)

    Kafka reflekterer over det pres, der blev lagt på de europæiske jøder fra den kristne Kirkes side: Den fortæller utrætteligt, at jødedommen er en lovreligion uden indre frelsesbudskab.