Kafka: Foran Loven -  hypertekstualiseret af Elias Ole Tetens Lund

Alexander Erobreren

Alexander d. Store er portrætteret i en stor mosaik, der blev afdækket 1831 i Faunens hus i Pompeii. Mands- og ungdomsideal. Reproduktioner på skoler i Europa. Den romerske seen op til græsk kultur og bystaterne fortsatte i de europæiske nationalstater. I det nittende århundrede blev dette ideal afbalanceret af den næsegrus beundring for "römischer Staat und Staatsgedanke" - en slags funktionalistisk opfattelse af det romerske imperium. Altså samlede man sammen til en ide om det europæiske menneske som ungdom, styrke, organisationstalent, militær råstyrke og maskulinitet. Bruno Schulz kommenterede fortællingen om den geniale erobrer:

"Alexander den Store havde sans for landenes aroma. Hans næsebor vejrede uhørte muligheder. Han var en af dem hvis ansigt Gud strejfer med sin hånd mens de sover, så de ved hvad de ikke ved , og fyldes af indfald og forudanelser, mens fjerne verdeners genskær drager forbi under deres lukkede øjenlåg. Men han tog de guddommelige tegn for bogstaveligt. Som den handlingens mand - eller som den overfladiske ånd - han var, tolkede han budskabet som en opfordring til at erobre verden. Mens horisont efter horisont, landskab efter landskab , trådte frem for hans sjæl, fyldtes hans bryst af den samme umættelighed  som mit, og de samme suk udvidede det. Han havde ingen som kunne korrigere ham i denne misforståelse. Ikke engang Aristoteles forstod ham. Derfor døde han, til trods for at han havde erobret  hele verden, skuffet og tvivlende på Gud og hans mirakler som hele tiden trak sig længere og længere bort fra ham. Hans portræt prydede alle landes mønter og segl. Som straf blev han sin tids Franz Josef I. " (Sanatoriet under timeglasset s. 66)