Abraham mødte jeg en aften i
Odense i 1992,
af Elias Tetens Lund
Jeg spurgte ham, om han ville hjælpe mig med at møde min gymnasieklasse og
deres forældre. Sagen var, at jeg ville tage klassen med på en studierejse til Israel.
Abraham sagde straks ja.
|
Vores første engagement sammen blev dette
møde.
Vi stod foran forsamlingen af
elever og forældre en aften på Svendborg Gymnasium. Vi fortalte om Israel. Og
vi beroligede forældrene med, at rejsen til Israel ikke ville være farlig for
deres børn. Vi fortalte og supplerede hinanden, som om vi aldrig havde lavet
andet. Der var efter det ikke nogle forældre, der var bange
for at lade deres
børn rejse med mig til Israel.
Det blev begyndelsen til et nært venskab med Avraham og Grethe.
De følgende år lærte jeg Abraham at kende som en ivrig debattør.
Vi havde Dansk-Israelsk Selskab for Fyn som mødested, hvor vi skaffede
foredragsholdere, som vi kunne lytte og diskutere med.
Vi arbejdede sammen, jeg som formand for foreningen og Abraham som den
person, der altid kunne stille de vigtige spørgsmål til
foredrags-holderne. Abraham var også
instruktør for os i israelsk dans. Jeg blev snart inviteret med til Sederfesten
og Rosh Hashanah, hvor også Moshe Givoni og hans familie og Selfa Ehlers
deltog. Abraham og Moshe kappedes om, hvordan sangene skulle synges. De
havde hver især sanghæfter med fra deres kibbutzer. |
Vi læste Hebraisk / Ivrit sammen i nogle år. Det skete på
grundlag af nogle hæfter fra ulpankurser tilbage i 1960erne. Så gik vi
videre med Den lille Prins. Da vi begyndte at læse små afsnit af den Hebraiske Bibel, viste
Abraham sig at være
dybt interesseret også i den side af sin kulturbaggrund, selv om han ikke var
særligt religiøs, men snarere filosofisk. Han havde et godt blik for det
hebraiske sprogs mangfoldighed af betydninger. Et eksempel var hans udlægning af forholdet
mellem Adam og Eva.
At hun var “ezer kenegdo” - ikke bare en medhjælp (som
der står i den danske bibeloversættelse), men snarere en karakter, der var modsat
Adam og kunne afbalancere ham i hans stræben.
Abraham Edut blev født 27. oktober 1944 og voksede op i Kibbutz Sfayim nord for Tel Aviv.
Abraham blev faldskærmssoldat og blev såret under 6-dageskrigen 1967 - på
Ammunition Hill, det hårde slag, hvor generalstaben havde undervurderet
den jordanske hærs styrke på stedet. Begge forældre var døde i 1963, så storebror Zwika og
hans kone Eilat blev reserveforældre for de tre yngre brødre Abraham, Jair
og Michra. Faderen, Aron, stammede fra Letland fra byen Dvinsk - nu
Daugapils, der
var Letlands næststørste by ved floden Daugava. Moderens navn
var Ruth, født Milinki. Forældrene havde som unge været med til at etablere
Kibbutz Sfayim i 1929. Abraham har lidt under savnet af forældrene. Han
udnævnte Selfa Ehlers til at være hans yiddishe mame.
I midten af 1960’erne kom Grethe Broby til kibbutzen som volontør. Grete var
vokset op på en gård på Fyn. De to dannede par, og de boede en periode
sammen i Israel og en periode i Danmark, indtil
de i 1970 blev gift og slog
sig ned i Danmark, i Odense.
Abraham og Grethe var begge glade for de israelske folkedanse, og Abraham
blev, da de flyttede til Odense instruktør for en gruppe dansere.
Da
oktoberkrigen brød ud i 1973, rejste Abraham til Israel for at kæmpe, mens Grethe
var hjemme
med Sarah på halvandet år. Heldigvis kom han ikke i kamp og
vendte hjem efter 4 uger.
Abram blev uddannet som socialpædagog og arbejdede i sit fag i
mange år. Han fortalte begejstret om en rejse han have gjort med sin gruppe
af unge, der led af en særlig form for spiseforstyrrelse. Da de nåede til
Cypern og Israel, glemte de alt om deres uvaner.
Abraham var med sin baggrund i en kibbutz ikke opdraget som religiøst praktiserende
jøde, men i Danmark
blev han sammen med nogle andre israelske familier i Odense optaget af at
dyrke de jødiske festdage. Med sig fra Kibbutz Sfayim havde han sangene til
kibbutzens Sederfest og Chanukkah-fest. Foruden de mange andre sange, som
ikke lige var knyttet til festerne. Snart efter vores første møde blev jeg
inviteret indenfor og var med til festerne.
Med stærke bånd til Israel var Abraham uden tvivl patriot;
samtidig var han stærkt knyttet til historien om det jødiske folk. Det kom
til udtryk i hans fremhævelse af Hannah Senesh, en ungarsk jødisk pige, der
valgte at drage til det britiske palæstinamandat. Da 2. verdenskrig brød ud,
og Østeuropa blev løbet over ende af den tyske besættelsesmagt og
udryddelsen af jøderne blev en grusom og ond realitet, valgte Hannah Senesh
at gå ind i krigen, blev uddannet som britisk faldskærmssoldat og blev
kastet ned nær den ungarske grænse. Hendes plan var at komme ind i Ungarn
for at hjælpe sine jødiske landsmænd. Hun blev fanget af tyskerne og
underkastet tortur og siden henrettet. Men hun efterlod sig dagbøger og
digte. Et digt, som Abraham satte særligt højt er
'Halikha LeKesariya' (Vandring mod Caesarea) der har denne tekst:
Eli, Eli
She'lo yigamer le'olam:
Hachol vehayam.
Rishrush shel hamayim.
Berak hashamayim.
Tefilat ha'adam. |
Min Gud, Min Gud,
Må dette aldrig høre op:
Sandet og havet,
Vandets rislen,
Himlens lysglimt,
Mennesket bøn. |
Vi håbede på en fredeligere udgang af den
israelsk-palæstinensiske konflikt, da de hemmelige forhandlinger i Oslo i
1992 blev kendt. Det var en opblomstring for Shalom Achshav, fredsbevæ-
gelsen i Israel. Abraham var skeptisk og mente, at det ville afsløre en
dybere splittelse i den israelske befolkning. Desværre fik Abraham ret.
Generalen fra seksdageskrigen, Yitzhak Rabin, der var
premierminister i de år løb ind i voldsom modstand, og da han blev myrdet d.
4. november
1995, betød det et voldsomt tilbageslag for fredsbevægelsen. Ved den store mindehøjtidelighed
for Rabin i Tel Aviv sang Netanella Eli, Eli.
Lyt
her
Abraham Edut har betydet meget for mig, og jeg savner ham meget. Derfor siger jeg hans navn ved Kaddish: på en dag nær ved dagen, hvor han
døde og til Yom Kippur. Jeg kendte Abraham fra 1992 til hans død i 1998.
Abrahams søn, Jacob med fødselsåret 1979
er journalist og har lavet en film om sin israelske familie.
Tak til Grethe for vigtige oplysninger om Abrahams
familiebaggrund.
PS. Grethe fandt et avisudklip i Abrahams jakke, som han havde på
sig til dagligt: Den slutter med ordene "Lad aldrig en regnbue skinne forgæves
..."
|