KUNSTNERHOLDNING |
MÅDE |
RESULTAT |
ønske om at
omsætte personlige følelser og lade hensynet til
lighed
med den ydre virkelighed være underordnet udtrykskraften. Kunstneren vil udfordre
virkeligheden
og vil ikke
bøje sig for den. |
udfordring af virkeligheden
aktivitet
ekstase |
reduktion af form
til simple konturer |
ønske om at
gøre tilskueren usikker - - |
forandring af
den naturlige form til
en afsvækket eller overdreven form |
|
ønske
om at vække til stærk indre ophidselse. |
Farvemæssig ændring fra "det naturlige" |
|
det er muligt at ved hjælp af følelserne overskride modsætningerne og dermed blive i stand til at gribe ind i og ændre virkeligheden. |
En enkelt farve gøres enerådende og benyttes i et stort register af valører (toner fra mørkt til lyst) |
|
ønske om en stærk følelsesmæssig bevægelse hos tilskueren |
Lys - mørke kontrast
forøget |
Overvejelser:
Betegnelserne "naturalistisk", "ekspressiv" o.s.v. er valgt, men de er forvirrende, fordi de nemt forveksles med de kunsthistoriens perioder og ismer. Der kan findes naturalistiske og ekspressive træk i billeder fra alle tidsaldre.
Hvor hører så det
abstrakte billedsprog til ? Abstrakte kunstnere kan være stærkt
ekspressive, eller idealistiske, andre vil være respektfulde overfor
naturiagttagelsen og bevare naturalistiske elementer i det abstrakte.
Konceptuelle kunstnere forsøger at finde nye veje ved at vende ryggen til de
nævnte principper.