EKSPRESSIV

 

KUNSTNERHOLDNING

MÅDE

RESULTAT

ønske om at omsætte personlige følelser og lade hensynet til lighed med den ydre virkelighed være underordnet udtrykskraften. Kunstneren vil udfordre virkeligheden og vil ikke bøje sig for den. 
Kirchner Selvportræt som soldat, 1915  (1)

udfordring af virkeligheden

  [
metamorfose
]
 

 

aktivitet
 

 

 

ekstase


melankoli


religiøsitet

reduktion af form til simple konturer
sammensmeltning af billede og spejlbillede

ønske om at gøre tilskueren usikker - -
kunstneren er optaget af ønsker og drømme og
er i konstant modsætning til  virkeligheden.
El Greco: Åbningen af det femte segl. 1614

forandring af  den naturlige form til  en afsvækket eller overdreven form
overdrivelse af detaljer og stoflighed

ønske om at vække til stærk indre ophidselse.
 

Farvemæssig ændring fra "det naturlige"

det er muligt at  ved hjælp af følelserne overskride modsætningerne og dermed blive i stand til at gribe ind i og ændre virkeligheden.

overskride modsætningerne

En enkelt farve gøres enerådende og benyttes i et stort register af valører (toner fra mørkt til lyst)

ønske om en stærk følelsesmæssig bevægelse hos tilskueren

Lys - mørke kontrast forøget
stærke kontraster mellem kulører
Brug af kraftige konturlinjer, der afgrænser farveflader og forstærker egenfarvekontrasten

 

Overvejelser:

Betegnelserne "naturalistisk", "ekspressiv" o.s.v.  er valgt, men de er forvirrende, fordi de nemt forveksles med de kunsthistoriens perioder og ismer.  Der kan findes naturalistiske og ekspressive træk i billeder fra alle tidsaldre.

Hvor hører så det abstrakte billedsprog til ?  Abstrakte kunstnere kan være stærkt ekspressive, eller  idealistiske, andre vil være respektfulde overfor naturiagttagelsen og bevare naturalistiske elementer i det abstrakte.
Konceptuelle kunstnere forsøger at finde nye veje ved at vende ryggen til de nævnte principper.