Præikonografisk beskrivelse:
Familiebilledet viser en mand og en kvinde på hver sin side af et barn.
Alle tre personer er vist forfra (en face). Billedet har tre billedplaner:
- Forgrunden med ansigterne i fokus.
- Baggrunden udflydende og ude af fokus
- Røde linjer hen over overfladen.
Ansigterne er
belyst fra højre side og der ligger en blødt aftonet skygge hen over
ansigterne i venstre side. Skyggerne på de voksne er kraftigere end på
barnet.
Ikonografisk beskrivelse -
hovedpunkter
handler om, hvilke synlige og skjulte symboler der er benyttet i billedet.
Mand-kvinde + barn
Barnets køn fremvises
De voksnes asketiske klædedragt
Deres asketiske ansigtsudtryk. Den manglende glæde i ansigtsudtrykkene
Deres anonyme identitet.
Ikonologisk tolkning:
Vores vestlige ukendskab til signaler i kinesisk kultur begrænser os.
Dog kan vi med udgangspunkt i vores egen kultur opleve billedet frit.
Billedet kommenterer den kinesiske étbarns-politik, men også den
kulturelle
situation efter kulturrevolutionen, hvor den stærke tradition for
familiebilleder
blev undertrykt. Kunstneren forholder sig til moderniteten i samfundet. På
den måde kan det sammenlignes med billeder fra det moderne gennembrud, der
skildrer det ensomme og fremmedgjorte menneske. |