Historien - fortællingen
- myten
Billedkunstnere skaber visuelle udtryk. Deres produkter indeholder ikke altid
en historiefortælling i
traditionel forstand, men på en eller anden måde
udtrykker de noget om vilkårene for at være menneske i en
ordnet eller i en kaotisk verden.
|
I
fortællingens univers er mennesket subjekt i
sin egen historie. Den enkelte har nogle grundlæggende behov: behov for orden, behov for tilknytning til andre, behov for sikkerhed , tryghed og kærlighed; men også behovet for at kunne skabe (Erich Fromm, 1956) Fortælling er en udadvendt beskæftigelse, hvor den enkelte kan sætte sine interesser ind i et sammenhængende billede. |
|
Historien handler
om fællesskab - på en eller
anden måde.
Fortællingen kan også være andres fortællinger om et menneske. Ved
forenkling og forklaring skabes en myte om
personen. Kommunikation som teknik kan udrette meget; men den kan ikke styre menneskers dannelse af forestillinger, billeder og myter. |
Et eksempel på en myte er fortællingen om Ikaros.
Vi har en gammel talemåde "højt at flyve -
dybt at falde" som er knyttet til Ikarosmyten. Den
rummer en skeptisk
holdning
overfor de lidt for højtflyvende teoriers bærekraft. Den siger: Se,
hvad der sker når man er urealistisk og lidt for dristig. Den
sunde fornuft er
alternativet. Man
bør blive ved jorden. Der er utallige talemåder i sprogene,
der handler om dette tema.
Det er en allegori, d.v.s. en billedlig forklaring.
Se - konsekvensen af at udtrække en "litterær" betydning af billedet kan
blive, at det kun er den
litterære historie, der huskes.
Men billedets værdi
ligger netop i, at det kan give anledning til
kontemplation (fordybelse og eftertanke) og ny iagttagelse
af flere betydningsgivende lag.
Også de lag som handler om det strukturelt
formmæssige.
otel@