Struktur Hvordan er billedet
bygget op?
Beskæftigelsen med dette spørgsmål er i perioder blevet
mistænkeliggjort med beskyldninger
om "formalisme", og at kunsten kun er til for sin egen skyld. Men strukturer er fællesskabsstiftende.
De skaber fælles referencer, fælles
reaktioner.
Farverne og formerne skaber betydninger.
FORM er den egenskab, vi tillægger et flademønster
for at give det mening.
For at komme ind på livet af det europæiske maleris
tradition giver det mening at skaffe sig viden om farvelæren
og kompositionslæren. og om de formstyrende principper: Naturalisme, idealisme, ekspressionisme,
dekorativisme.
Der er andre måder at gestalte billeder
på: det kan være måder, der erklæres for at være i konflikt med alle
traditioner. F. eks. forsøgte DADA-bevægelsen at gøre oprør mod den etablerede
kunstverden.
(Elendighedens katedral)
|
Eksistens
Billede føjes til billede i optegningen af eksistensen.
Historiesyn, mennesket træder i forbindelse med det,
det møder.
Fortolkning af et værk afspejler værket, men også
beskueren - der skaber sine egne forventninger og
forestillinger.
I det 20.årh drejer det sig om genkendelse versus fremmedgørelse.
Den rigtige kunst bliver ved...og ved... Værket indløses aldrig, forståelsen
hører op uden at værket er indløst, derfor kan vi blive ved at fortolke.
Erkendelsesmæssigt kan vi se, at ting kan eksistere uden at være
forklaret fuldt ud.
Vi må finde os i at være i det samme rum som kunsten og "de andre"
uden helt at kunne fortolke dem fuldstændigt. (inspiration fra Poul Erik
Tøjner)
|