den intellektuelle orden

 
Charles Demuth: Mit Ægypten 1927
farvegengivelse
  Robert Delaunay: Det røde tårn 1911/1923
farvegengivelse

I Charles Demuth's geometriske former i "Mit Ægypten" er den formelle orden tydeligt til stede.

Men i Delaunay's "Det røde Tårn" er de ingeniørmæssige former  delvist uforenelige;
i stedet for at være i klassisk hvile, ser de ud til at eksplodere opefter før de daler ned i en endelig kollaps. Derfor, når en kunstners valg af geometriske og biomorfe former synes at hentyde til hans interesse, da er det disse formers måde at være organiseret på der fremviser hans stil.

 

 
Ingeniørtekniske og mekaniske processer har  inspireret  kunstnere stærkt- nogle hav været entusiastiske - andre har vist deres foragt med stor heftighed. Klassiske kunstnere har for det meste haft en tendens til at se deres rationelle idealer, underdrivelser, klarhed i organisation og matematisk orden realiseret i maskinen. Derfor låner de former, der er udviklet af ingeniører, og indpasser dem i deres værker. Men så snart maskinfremstillede former er taget ud af deres sammenhæng og bliver udnyttet i kunsten som ren form, overflade eller bevægelse, begynder de at fungere som symboler.
I deres egenskab af symboler behøver geometrisk-mekaniske former ikke nødvendigvis at fungere i den formelle ordens stil.

 
citat fra  E.B.Feldman: Varieties of Visual Experience. Art as Image and Idea s. 207 - oversat af otel@

otel@