Billedet er fint til en meditation over 
forholdet mellem form og indhold.


Vi kan konstatere, at der ikke er noget perspektivisk opbygget rum i billedet. Det er karakteristisk ved at have tæppekomposition.  Tæppet rummer forskellige former,
der findes i det samme plan i billedet.

FORM er den egenskab, vi tillægger et flademønster for at give det mening.

Fladerne tillægger vi formegenskab, og dette 
får stor betydning for rumopfattelsen.

Første oplevelse af Manessier's billede (uden viden om dets titel):
    - der står en kop  
    - der er en and med hoved og krop
    - cirkler og trekanter
    - rektangler 

Efter oplysningen om at ordet "nat" indgår i titlen  kom følgende tolkninger:
    - krystalnat
    - by med lys
    
Efter oplysningen om at titlen er "Nat i Getsemane" kom følgende tolkninger:
    - Der er menneskefigurer
    - der er et kors og pigtråd

Dernæst tog vi fat på formanalysen
   - kun få farver 
   - komplementærkontrast (grønne - rød)
   - linjer som grænser mellem farveflader
   - 

Alfred Manessier : Nat i Getsemane (1952) 
formatet: 198 x 148 cm
foto i  Edward Lucie-Smith: Kunsten i dag.
Fra abstrakt ekspressionisme til surrealisme  114

3BKS   og Ole Tetens Lund