Historie / Stilhistorie og -ismer
Kunsthistorien er opdelt i en lang række stilperioder med navne
som gotik, barok,
romantik, kubisme, popart . ....disse navne dækker over
meget forskellige begreber.
Disse
historiske perioder må ikke forveksles med de formstyrende principper.
De formstyrende principper behandles under Eksistens
F. eks. dækker begrebet modernisme over en lang række retninger - så forskellige
som figurative og
ikke-figurative.
Surrealismen er af nogle opfattet som en sindstilstand, mens andre forsøger
at
beskrive den som forskellige malemåder, der i øvrigt er vidt
forskellige.
Hvad betyder stilen eller ismen for billedets mening?
Hvad betyder det for billedet, at kunstneren med sine virkemidler
søger at nærme sig så meget til en iagttagelse af omverdenen som muligt -
Hvad betyder det at kunstneren bringer flere figurer og objekter sammen
på en
unaturlig måde - og hvad betyder det at oprindeligt genkendelige former ligefrem
fordrejes og deformes?
Hvad betyder det for billedets mening om kunstneren benytter sig af et strengt
centralperspektivisk princip i gengivelsen at det rum, hvor figurer og objekter
opholder sig og bevæger sig?
Hvad betyder det for billedets samlede mening, hvis kunstneren afviger fra
centralperspektivet og
viser figurer og objekter set fra flere sider?
Hvad sker der med billedbetydningen, hvis kunstneren vælger at ophæve den
perspektiviske rumlighed og i stedet ordner billedets indhold som en flad
tæppekomposition ?
Hvilke alternative spilleregler for kompositionen benytter kunstneren i dette tilfælde?