Historie / Stilhistorie og -ismer

Kunsthistorien er opdelt i en lang række stilperioder  med navne som gotik, barok,
romantik, kubisme, popart . ....disse navne dækker over meget forskellige begreber.

Disse historiske perioder må ikke forveksles med de formstyrende principper.
De formstyrende principper behandles under Eksistens


F. eks. dækker begrebet modernisme over en lang række retninger - så forskellige
som figurative og ikke-figurative.

Surrealismen er af nogle opfattet som en sindstilstand, mens andre forsøger at
beskrive den som forskellige malemåder, der i øvrigt er vidt forskellige.

Hvad betyder stilen eller ismen for billedets mening? 

Hvad betyder det for billedet, at kunstneren med sine virkemidler 
søger at nærme sig så meget til en iagttagelse af omverdenen som muligt - 

Hvad betyder det at kunstneren  bringer flere figurer og objekter sammen på en
unaturlig måde - og hvad betyder det at oprindeligt genkendelige former ligefrem
fordrejes og deformes? 

Hvad betyder det for billedets mening om kunstneren benytter sig af et strengt
centralperspektivisk princip i gengivelsen at det rum, hvor figurer og objekter
opholder sig og bevæger sig? 

Hvad betyder det for billedets samlede mening, hvis kunstneren afviger fra
centralperspektivet og viser figurer og objekter set fra flere sider? 

Hvad sker der med billedbetydningen, hvis kunstneren vælger at ophæve den
perspektiviske rumlighed og i stedet ordner billedets indhold som en flad
tæppekomposition ?

Hvilke alternative spilleregler for kompositionen benytter kunstneren i dette tilfælde?