9 / 9 :
ABSTRAKTION: FLADE OG RUMOPLEVELSE |
 |
Mikkel
Bogh skriver om Richard Mortensens måde at tænke abstration på:
"Farver og linier var de afgørende og elementære redskaber. De
udspillede sig omkring snarere end på fladen. Dette "omkring"
var et vigtigt korrektiv til pionertidens abstraktion. Det indebar,
at maleriet åbnede et rum foran sig, i retning mod beskueren, og et
rum eller en dybde væk fra beskueren. Richard Mortensen kaldte denne
udstrækning på begge sider af den malede flade for "det ægformede
rum", fordi det spidsede til ved den betragtendes øje og
udvidede sig inde i maleriet. Med sin forestilling om "det ægformede
rum" gik han imod en af de fremherskende tendenser i
efterkrigstidens abstrakte kunst, nemlig bestræbelsen på at
eliminere maleriets dybde. Maleriets fysiske substans, hævdede han,
måtte nødvendigvis afføde fornemmelser af rum hos beskueren - det
var umuligt at skabe et maleri uden afledte, imaginære former."
(Ny dansk Kunsthistorie bd. 9. Mikkel Bogh: Geometri
og bevægelse s. 36-37) |
model tegnet af
Elias Ole Tetens Lund |
|