9  /  9 ABSTRAKTION: FLADE OG RUMOPLEVELSE
Mikkel Bogh skriver om Richard Mortensens måde at tænke abstration på: "Farver og linier var de afgørende og elementære redskaber. De udspillede sig omkring snarere end på fladen. Dette "omkring" var et vigtigt korrektiv til pionertidens abstraktion. Det indebar, at maleriet åbnede et rum foran sig, i retning mod beskueren, og et rum eller en dybde væk fra beskueren. Richard Mortensen kaldte denne udstrækning på begge sider af den malede flade for "det ægformede rum", fordi det spidsede til  ved den betragtendes øje og udvidede sig inde i maleriet. Med sin forestilling om "det ægformede rum" gik han imod en af de fremherskende tendenser i efterkrigstidens abstrakte kunst, nemlig bestræbelsen på at eliminere maleriets dybde. Maleriets fysiske substans, hævdede han, måtte nødvendigvis afføde fornemmelser af rum hos beskueren - det var umuligt at skabe et maleri uden afledte, imaginære former."
(Ny dansk Kunsthistorie bd. 9. Mikkel Bogh: Geometri og bevægelse s. 36-37)
model tegnet af Elias Ole Tetens Lund