![]()
snap-kommandoer til brug ved tegneprogrammet PSP 5-8 (Jasc Software)
<Prt SC> = printscreen = kopi af hele skærmbilledet
<
> = selection = udvælgelse af område til kopiering
<crtl+c> = kopiering til klippebord
<
> = Crop = beskæring af eksisterende billede
<crtl+v> = sæt ind | indhold af klippebordet
<crtl+e> = indsæt udklip i et eksisterende billede
<crtl+z> = fortryd | gå baglæns i billedprocessen
< F12> = gem som
< Shift+S> = ændre størrelse
Værktøjet Selection og Freehand / Point to Point:
SELECTION i Paint Shop Pro 7
Det voldsomme billede på
computeren skal, lige som maleriet på staffeliet, bringes i balance. Alle
farver må ikke spille solo på samme tid. Der er brug for
oprydning.
Jeg beslutter mig for at afgrænse den nederste del af billedet ved hjælp af
værktøjet <Freehand Selection>.
Jeg indstiller det til <type: point to point> og med en række museklik
omkranser jeg det område, som senere farves grønt. Derefter vælger jeg <Paint
Brush> der er fremragende til at lægge en dæmper på alt for voldsomme områder
i billedet. Først skal Paint Brush dog justeres, så sprøjten ikke giver et
massivt dækkende lag farve, der jo slukker det underliggende lag farve.
I dette eksempel har jeg indstillet
Opacity(=gennemsigtighed) 84%
Density(=tæthed)
49 %
Hardness(=hårdhed)
67 %
Derefter males indenfor det valgte selection-område. Værktøjet kan ikke ramme uden for det valgte område, så længe dette er aktivt ( markeret med "vandrende myrer") Efter behandlingen med Paint Brush vælger jeg at sætte nogle sommerfugle ind i feltet ved hjælp af værktøjet Picture Tube. Til sidst vælger jeg igen værktøjet Freehand Selection og med musen peger jeg ind i det markerede felt og klikker med højre musetast. Fortryllelsen bliver hævet, de "vandrende myrer" forsvinder, og nu er hele billedet åbent for alle værktøjer.
Den sorte Zig-Zag-stribe er blevet til på samme måde med værktøjet Freehand Selection + type:point to point. Det ses, at den er malet tidligere i processen, idet dens hale er overlappet af det grønne lag.
siden er redigeret af Ole Tetens Lund