onsdag d. 26. sept.:
Analyseopgave |
|
Teori: Farvelære - videre
udvikling fra de første øvelser [ 27. august ] Farvernes palet = alle de farver, der kan ses samtidigt, altså gadens palet, skovens palet, tøjbutikkens palet. Den europæiske palet har været under udvikling længe, men tidligt var rød, gul og blå som rene klare farver fremme som signalfarver i de billeder, der blev malet i Europa. Disse primærfarver blev fulgt op i de samme billeder med farver, der skulle bruges til at skildre omgivelserne eller miljøet. Kasper Heiberg kaldte disse farver for feltfarverne i modsætning til signalfarverne. |
|||||
![]() |
Francisco Goya: Henrettelsen 3. maj 1808 |
![]() |
Eugene Delacroix 1830 Scheel Andersen s. 118 |
||
Opgave 1: |
Sammenlign Fr. Goyas og Eug. Delacroix's måde at fremstille figurerne som plastisk form og den måde de to malere fremstiller figurerne i forhold til baggrunden. Hvordan bruger de signalfarverne i forhold til feltfarverne ? | ||||
Teorigrundlag for sammenligningen: |
Eugene Delacroix ville rendyrke
en palet, så
|
||||
![]() |
Caspar David Friedrich 1818 Scheel Andersen s. 120 |
bemærk: repoussoir
= at der er noget, der skubber tilbage overlapning sker når en figur danner repoussoir |
|||
![]() |
Caspar David Friedrich 1822 |
![]() |
Fernand Leger 1949 | ||
Opgave 2: |
Sammenlign Caspar David Friedrich og Fernand Leger m. hs. t. fremstillingen af figurerne som plastiske former, og sammenlign de to maleres fremstilling af figurerne i forhold til baggrunden. Hvordan bruger de signalfarverne i forhold til feltfarverne ? | ||||
Betydningsanalyse: | |||||
Delacroix' Friheden fører folket fra 1830 sammenlignes med en tegning uden på et folkeoplysende skrift fra 1885 (anonym kunstner). Begge billeder benytter symboler for folkets enhed: bonden, studenten (borgeren) og arbejderen. | |||||
|
|||||