onsdag d. 26. sept.:  Analyseopgave

Farvelæren

 

  1. arbejd med de nedenfor viste billeder og de anviste websites om "den europæiske palet"
  2. Lav praktiske farveøvelser i tilknytning til teoristoffet om den europæiske palet.
  3. Skriv ark til portfolioen om dine overvejelser med at anvende teoristoffet.
  4. Skriv dine besvarelser af nedenstående opgaver til din portfolio.

 

Teori: Farvelære  - videre udvikling fra de første øvelser [ 27. august ]
Den europæiske palet

Farvernes palet = alle de farver, der kan ses samtidigt, altså gadens palet, skovens palet, tøjbutikkens palet. Den europæiske palet har været under udvikling længe, men tidligt var rød, gul og blå som rene klare farver fremme som signalfarver i de  billeder, der blev malet i Europa. Disse primærfarver blev fulgt op i de samme billeder med farver, der skulle bruges til at skildre omgivelserne eller miljøet.  Kasper Heiberg kaldte  disse farver for feltfarverne i modsætning til signalfarverne.

Francisco Goya:
Henrettelsen 3. maj 1808
Eugene Delacroix 1830
Scheel Andersen s. 118

Opgave 1:

Sammenlign Fr. Goyas og  Eug. Delacroix's  måde at fremstille figurerne som plastisk form og den måde de to malere fremstiller figurerne i forhold til baggrunden. Hvordan bruger de signalfarverne i forhold til feltfarverne ?

Teorigrundlag for sammenligningen:   

Eugene Delacroix ville rendyrke en palet,
  • han var i stand til at male plastisk form med lys og skygge  

  • han kunne udtrykke stærke følelser

  • han kunne give udtryk for idealer
    kilde

Caspar David Friedrich 1818
Scheel Andersen s. 120
bemærk: repoussoir =  at der er noget, der skubber tilbage

overlapning sker når en figur danner repoussoir
 
Caspar David Friedrich 1822 Fernand Leger 1949

Opgave 2:

Sammenlign Caspar David Friedrich og Fernand Leger m. hs. t. fremstillingen af  figurerne  som  plastiske former, og sammenlign de to maleres fremstilling af figurerne i forhold til baggrunden. Hvordan bruger de signalfarverne i forhold til feltfarverne ?
Betydningsanalyse:  
Delacroix' Friheden fører folket fra 1830 sammenlignes med en tegning uden på et folkeoplysende skrift fra 1885 (anonym kunstner). Begge billeder benytter symboler for folkets enhed: bonden, studenten (borgeren) og arbejderen.