Fællesskab: revolutionen |
< større format |
Friheden
fører folket. (1830). Den franske
kunstner Eugene Delacroix
(1798-1863)
skildrer med realistiske midler en kampsituation i Paris' gader.
Mange bliver dræbt, men gaden overgiver sig aldrig. Delacroix sætter et
symbol på håbet - frihedens gudinde - ind i billedet som en ren
skabelonfigur. Hun er omgivet af en gadedreng, en student og en arbejder i
dagens klædedragt. På den måde overskrider maleren virkelighedens grænser.
|
|
Sammenligning med filmen: "Den enfoldige morder" |
< større format
 |
I
Hans Alfredsons film "Den enfoldige morder" sker en tilsvarende overskridelse af det
realistiske - her understøttet af den italienske komponist
Giuseppe Verdis Requiem. Den forhånede og undertrykte landarbejder får i
sin vrede mod den fascistiske godsejer hjælp fra engle med
motorcykelhandsker, der træder ud fra ladeporten, og de
følger ham som retfærdige hævnere gennem fabrikshallen og hen til den onde
fabriksejer, der skal lide sin tiltrængte straf. |
Poul Nesgaard: ”En film som har levet i mit indre
lige siden, jeg så den første gang. En film som favner den grusomme og
brutale realisme, næstekærligheden, smerten, kynismen, medfølelsen og til
sidst forløsningen og retfærdiggørelsen med basuner og englevinger. En film
som ikke er bange for at spille på samtlige af filmens udtryk, og som
lykkes!" |