Farvepaletten sættes op:
litteratur: Lis Pallesen: Farver s. 14 - 21
A. Primær- og sekundærfarverne
![]() |
|
![]() |
|
Den 12-delte
farvecirkel |
|
|
De tre
primærfarver sekundærfarverne
|
![]() |
treklange: orange - grøn - blå
du kan frit dreje trekanten rundt og danne nye treklange |
![]() |
Johannes Itten satte teorier op om harmoniske
firklange og treklange. 4-klangen: gulgrøn - gulorange blåviolet - rødviolet |
![]() |
Rektanglen her peger på de 4 farver: grøn - blå orange - rød
|
B: Tertiærfarver | |
![]() |
|
![]() |
C. Valør-kontrast og de rene farvers lysstyrke.
![]() |
Her vises Johannes Ittens 12.delte farvecirkel som et samlesæt til en globus: Indad mod midten danner nordpolen med blandinger med hvidt - mere og mere jo nærmere nordpolen - mens blandinger med sort er voksende jo nærmere vi kommer sydpolen. |
De rene kulører - rød, grøn, gul, blå -
ka sammenlignes med gråtoneskalaen Ved at tilsætte hvidt og sort ændrer farvens lyshed og dens varme/kulde |
D.
Dæmpede farver i samspil med primær- og sekundærfarver
[Feltfarver og signalfarver]:
E: Figurativt maleri: | |
Her
er der krav til farvepaletten, som primær- og sekundærfarverne ikke kan
klare alene: kravet om at kunne gengive lys og skygge på selve figuren
og evt. slagskygge på omgivelserne.
Den "europæiske palet" er
karakteriseret ved, at den rummer jordfarver - også kaldet tertiærfarver
- og farver, der er blandinger af alle tre typer farver med hvidt
eller med sort. |
|
![]() |
Dette system er en forenkling af en ældre palet. Vi har set, at Casper Heiberg har beskrevet Delacroix' palet og forklaret fordelene ved den: 1. han var i stand til at male plastisk form med lys og skygge 2. han kunne udtrykke stærke følelser 3. han kunne give udtryk for idealer |
![]() |
Undersøg de meget forenklede paletter der blev anvendt af Matisse og Warhol i det 20. århundrede: | |
![]() |
|
![]() |
Henri Matisse: Mme Matisse: Madras Rouge.
|
Warhol's poppalet: | |
![]() |
Andy Warhol benyttede disse
farver til sit pop-portræt af Marilyn Monroe De fire øverste farvebånd er udprægede pastelfarver - meget hvidt blandet i farverne giver lyse og kolde farver ![]()
De to mørke farver: sort og mørk rødbrun I kunstmuseet Louisiana's Monroe-serie |
![]() |
opgave
med udgangspunkt i Edward Hopper: Nighthawks |
Elias Ole Tetens Lund
20-02-2009