Farvepaletten sættes op:

litteratur: Lis Pallesen: Farver s. 14 - 21

A. Primær- og sekundærfarverne

 
 

Den 12-delte farvecirkel
ifølge Johannes Itten: Malerkunstens elementer

 

De tre primærfarver
gul - rød - blå

sekundærfarverne

orange - violet - grøn er blandinger af primærfarverne to og to

mellemliggende farver er sekundærfarver : gulgrøn, gulorange, orangerød, rødviolet, blåviolet, blågrøn/turkis,

 

treklange:

orange - grøn - blå

 

du kan frit dreje trekanten rundt og   danne nye treklange

Johannes Itten satte teorier op om harmoniske firklange og treklange.

4-klangen:

gulgrøn - gulorange

blåviolet - rødviolet

Rektanglen her peger på de 4 farver:

grøn - blå

orange - rød


Du kan frit dreje rektanglet rundt og danne nye 4-klange

   
B: Tertiærfarver

C. Valør-kontrast og de rene farvers lysstyrke.

Her vises Johannes Ittens 12.delte farvecirkel som et samlesæt til en globus: Indad mod midten danner nordpolen med blandinger med hvidt - mere og mere jo nærmere nordpolen - mens blandinger med sort er voksende jo nærmere vi kommer sydpolen.
De rene kulører - rød, grøn, gul, blå - ka sammenlignes med gråtoneskalaen
Ved at tilsætte hvidt og sort ændrer farvens  lyshed og dens varme/kulde

D. Dæmpede farver i  samspil med primær- og sekundærfarver
 [Feltfarver og signalfarver]:

E: Figurativt maleri:
Her er der krav til farvepaletten, som primær- og sekundærfarverne ikke kan klare alene: kravet om at kunne gengive lys og skygge på selve figuren og evt. slagskygge på omgivelserne.  Den "europæiske palet" er karakteriseret ved, at den rummer jordfarver - også kaldet tertiærfarver - og farver, der er blandinger af alle  tre typer farver med hvidt eller med sort.
 
Dette system er en forenkling af en ældre palet.

Vi har set, at Casper Heiberg har beskrevet Delacroix' palet og forklaret fordelene ved den:

1. han var i stand til at male plastisk form med lys og skygge  

2. han kunne udtrykke stærke følelser

3. han kunne give udtryk for idealer

 

Undersøg de meget forenklede paletter der blev anvendt af Matisse og Warhol i det 20. århundrede:
 

Henri Matisse:

Mme Matisse: Madras Rouge.
1907 (Udsnit)
 

 

Warhol's poppalet:
Andy Warhol benyttede disse farver til sit pop-portræt af Marilyn Monroe

De fire øverste farvebånd er udprægede pastelfarver - meget hvidt blandet i farverne giver lyse og kolde farver

De to mørke farver: sort og mørk rødbrun
holder portrættet på plads.

I kunstmuseet Louisiana's Monroe-serie
sker der farveskift fra billede til billede

opgave med udgangspunkt i
Edward Hopper: Nighthawks 

Elias Ole Tetens Lund
20-02-2009