Opgave: Parafrase over Kviums Selvportræt (1985) |
1. Læs artiklerne om kunstnerne på de anførte
hjemmesider.
2. Lav blyantsskitser af billedernes komposition - overhold forholdet mellem højde og bredde i billedrammen.
3. Optegn billedopbygningen i forhold til de
lodrette og vandrette midterakser og forløbet af de skrånende linjer.
4. Gør notater om farvernes sammensætning ved at sætte
farvenavne på
blyantstegningen. Noter hvordan du selv ville blande farverne, hvis du
stod ved lærredet.
5.
Gør dig overvejelser om billedets karakter af stabilitet og dynamik/uro.
6.
Tag stilling til hvad kunstværket kan udrette
på grundlag af tegninger efter maleriet. |
Michael Kvium: Selvportræt.
1985
Olie på lærred.
130 x 200
cm
www.horsenskunstmuseum.dk/sw1215.asp

|
Parafraser over Kviums
selvportræt
|

parafrase udført af Joakim |
Sammenligninger med andre billeder: |
Stillbillede fra filmen
Death of a Salesman (1985)
efter Arthur Miller's drama. med Dustin Hoffman i
hovedrollen. Scenen her viser sælgerens to sønner Biff og Hap sammen på loftskammeret.
Biff bliver konstant kritiseret af faderen for uduelighed
Instruktør: Volker Schlöndorff,
kamera: Michael Levine,
scenograf:
Robert Franco
stillbillede fra skærm
referat af handlingen i denne og omgivende scener (engelsk)
www.kotel.dk/kafka/4K_billeder/miller.htm |
 |
|
|
Kompositionen i Kviums billede er mere stram
ved nærmere eftersyn: Bemærk de lodrette linjer og diagonalen,
der rammer højre rammekant i et punkt, hvorfra en vandret linje
skærer skyggens isse og Kviums opsmøgede ærmer. Bemærk også de
bølgende linjer, der foldes vifteformet ud over billedets flade.
|
 |
Jeg vil lige advare: De indtegnede lodrette og vandrette linjer på
Kviums billede er IKKE ordnet efter det gyldne snit. Det er muligt
at inddele billedet i to kvadrater der griber ind over hinanden, her
tegnet op med gult og turkis. Det er interessant, at den spændte
skikkelse ved vinduet befinder sig i midten af det turkismærkede
kvadrat - men samtidig trukket ud af det andet kvadrat - vendende
ryggen til rummet med de bølgende linjer og den uhyggelige skygge.
På Willumsens billede er de to lodrette linjer placeret i
det gyldne snit. Den ene er styrende for en hel vifte af skrånende
linjer, som "tilhugger" Sophus Claussens struttende korpus.
Derimod er det tydeligt, at den Gs-mærkede lodrette linje til
venstre IKKE har nogen vigtig funktion. Her har Willumsen benyttet et
andet kompositionsprincip: Den lodrette linje der der er markeret
med gul og turkis danner skillelinjen mellem et kvadrat (markeret
med gult) og en overskydende del af billedet: den del, hvor Helge
Rode er afbildet som en tilbagelænet og meditativ skikkelse. Den
røde
skrånende linje fra højre op mod venstre i billedets øverste halvdel
binder den læsende digters venstre underarm sammen med den lyttende
Helge Rodes arm og hånd, der hviler mod den højre skulder. Det
er en kompositionslinje, der understrege handlingen og
forskellen mellem den aktive og udadvendte Claussen og den
indadvendte Rode.
|
|
|
Edward Hopper:
Western Motel ( 1957).
Sammenlign Kviums
billede med Edward Hopper:
Western Motel ( 1957).
Rolf G. Renner: Hopper, Taschen, s. 47
|
 |
|