Eric Fischl f. 1948
![]() |
Fischl blev straks identificeret som forstædernes maler. Han blev kunstneren, der bearbejdede den hvide middelklasses territorium. Hans motiver var de børn, der var uden for rækkevidde, groteske forældre, den slet skjulte længsel efter incest. Sociologer var hurtige til at fastslå dette. (tekst: Mark Harden) | |
Sleepwalker 1979 | ||
![]() |
![]() |
Fischl bruger Sandro
Botticellis' Venus i sit store billedsammenstilling som en allegori på
kærligheden - men i sandhed en malplaceret kølerfigur. Kvinden fremstår
som totalt ude af kontakt med børnene. De famler i afsky med deres
følelser overfor en hund, der ligger død på gaden - og huset i
baggrunden virker tomt. (tekst OT) Sandro Botticelli: Venus' fødsel |
Birth of Love, Second Version 1987 |
![]() se hele billedet |
|
![]() Bad Boy , 1981 |
...Fischl's project is not to embroider clichés on it(da.: brodere klichefyldte gentagelser
over det) . Rather, he finds images that seem to trail a whole
narrative history behind them, but obliquely (da.:med en
skæv indfaldsvinkel) so that you, as viewer, are put at the
threshold (da.: på tærsklen) of a hidden life
that may, if you look closer, be yours. Fischl is a true American
realist, but he works at a pitch of psychological truth (especially
about adolescent sexuality) not known in American narrative art in the
thirties citat fra Mark Harden's Artchive http://www.artchive.com/artchive/F/fischl.html |
|
redigeret af Elias Ole Tetens Lund