Kafka: Foran Loven -  hypertekstualiseret af Elias Ole Tetens Lund

Midrash: Hvordan folket modtog Loven

    Der findes en fortælling - en midrash - i kommentarerne til den hebraiske bibel, der siger, at da Gud havde lavet sine bud gik han rundt til folkeslagene og spurgte dem, om de ville modtage budene. Denne midrash er blevet fortalt igen og igen og gradvist omdannet til en vits - som fortsætter på denne måde: Folk spurgte så, hvad der stod i lovens tavler og de svarede, at buddet om ikke at slå ihjel slet ikke var noget for dem. Et andet folk mente, at når man ikke måtte begære sin næstes hustru, så var det ikke noget for dem. Til sidst kom Gud til Israelitterne og spurgte dem om de ville modtage loven. De var på det tidspunkt vandret ud fra Ægypten, slaveriets hus, og var begyndt på ørkenvandringen. Den bibelske beretning siger, at de stod "under  Sinaj bjerg". Det tolkes bogstaveligt - at de stod i ørkenen, mens Gud løftede bjerget over deres hoveder. Nå, vi I modtage min lov eller ikke? Hvis ikke, så ville Han lade bjerget falde ned over deres hoveder. De svarede, de de ville gøre alt, hvad Gud befalede.

   Kafka lader sin mand fra landet stå  foran loven, ikke under bjerget. Kafka lader sin mand fra landet forbande tilfældet, der gav Gud det stærke kort på hånden så  manden ikke kan undslå sig pligten til at opsøge Loven. Manden er nu så fremmed overfor sin folkelige baggrund, at han ikke engang kan bruge humoren som våben til sin egen frigørelse.
   (
מדרש;  midrash) er et hebraisk ord der refererer til en tolkninger af de bibelske tekster.  Det kan være legender og fortællinger som giver mulighed for nye fortolkninger af den bibelske tekst.