Kafka: Foran Loven - hypertekstualiseret af Elias Ole Tetens Lund
Zefat - Safed
Romersk tid . 1. årh. f.v.t. - 300- tallet e.v.t | ||
Jerusalems ødelæggelse 70 evt.
Efter år 70 bliver Safed judaisk center sammen med Tiberias Bar Kochba-opstanden 135 Rabbi Shimon Bar-Yochai: mystiker. Forfatter til kabbalistiske tekster |
||
Byzantinsk tid 4.årh.e.v.t. | ||
Tidlig arabisk / muslimsk tid 650 - 1099 | ||
Korsfarertid 1099 - ca. 1200 | ||
Jordskælv ødelægger byen og borgherren
Payen af Haifa kan ikke klare genopbygningen. Korsfarergarnison i Safed leverer tropper til kampen mod Saladin. Byen havde ikke tropper nok til både felthær og borgbesætning. Safeds garnison kæmper sammen med Tiberias og Belvoir mod Saladin ved Hattins Horn 1187, men korsfarerhæren lider et afgørende nederlag. |
||
Osmannisk tid
1517 - 1917 Fordrevne spanske jøder[sephardim] grundlægger en koloni i Safed og viderefører den spanske guldalder dér (ladino sprog). Kabbalah mystikerne Rabbinerskoler. Josef Karo (1488 - 1575) skriver: Shulchan Aruch (Det dækkede bord) som en fuld samling af jødiske leveregler. Isaac Luria, יִצְחַק לוּרְיָא Ha Ari (løven) (1537- 1572) skriver Zohar (udkommer først 1597). Zohar Chadash ( den nye Zohar) er kabbalismens og den jødiske mystiks hovedværk. Salomo Alkabez skriver Lecha Dodi, sabbathshymnen hvor hviledagen personificeres ved en dronning der hyldes af folket. Mange synagoger bygges
i byen i denne tid |
||
1800-tallet epidemier reducerer befolkningen
foto fra Caro-synagogen i Safed i: Josephine Bacon and Martin Gilbert: The illustrated Atlas of Jewish Civilization.London 1990 |
||
Marc Chagall: Synagogen i Safed, 1931 |
||
Avraham Loewenthal Tzfat Gallery of Mystical Art |
||
efter 1948
Safeds befolkning
ca. 20.000 (1995) |
||
Weinholt: Jødedommen - en udfordring. s. 37; 184 - 186; 218 - 220. Chagall maleri af Synagogen i Safed i: Moderna Museet's katalog s. 105
|
Elias Ole Tetens Lund