Kafka: Foran Loven -  hypertekstualiseret af Elias Ole Tetens Lund

Zefat - Safed

  Romersk tid . 1. årh. f.v.t. - 300- tallet e.v.t
  Jerusalems ødelæggelse 70 evt. 
Efter år 70 bliver Safed judaisk center sammen med Tiberias 
Bar Kochba-opstanden 135
Rabbi Shimon Bar-Yochai: mystiker. Forfatter til kabbalistiske
tekster
Byzantinsk tid  4.årh.e.v.t.
Tidlig arabisk / muslimsk tid  650 - 1099
Korsfarertid 1099 - ca. 1200
  Jordskælv ødelægger byen og borgherren
Payen af Haifa kan ikke klare genopbygningen. 

Korsfarergarnison i Safed leverer tropper til kampen mod Saladin. Byen havde ikke tropper nok til både felthær og borgbesætning. Safeds garnison kæmper sammen med Tiberias og Belvoir mod Saladin ved Hattins Horn 1187, men korsfarerhæren lider et afgørende nederlag.

  Osmannisk tid 1517 - 1917 
Fordrevne spanske jøder[sephardim] grundlægger en koloni i Safed og viderefører den spanske guldalder dér (ladino sprog). 

Kabbalah  mystikerne

Rabbinerskoler.

Første trykpresse udenfor Europa 1563. 

Josef Karo (1488 - 1575) skriver: Shulchan Aruch (Det dækkede bord) som en fuld samling af jødiske leveregler. 

Isaac Luria יִצְחַק לוּרְיָא  Ha Ari (løven) (1537- 1572) skriver Zohar  (udkommer først 1597). Zohar Chadash ( den nye Zohar) er kabbalismens og den jødiske mystiks hovedværk. 

Salomo Alkabez skriver Lecha Dodi, sabbathshymnen hvor  hviledagen personificeres ved en dronning der hyldes af folket. 

Mange synagoger bygges i byen i denne tid
(Litteratur: Weinholt s. 185; 218;220)

 

1800-tallet epidemier reducerer befolkningen 
1837 et jordskælv ødelægger store dele af byen. Mange borgere flytter til andre byer, flest til Jerusalem. Den reducerede by: Arabiske kvarterer i syd og øst; jødiske kvarterer i nord og nordvest. Sefardiske/spanske jøder i et kvarter, azkenasiske/østeuropæiske jøder i et andet. Østeuropæiske chasider på bølgelængde med mystikerne


 

foto fra Caro-synagogen i Safed i: Josephine Bacon and Martin Gilbert: The illustrated  Atlas of Jewish Civilization.London 1990

 
Marc Chagall:  Synagogen i Safed, 1931 
Avraham Loewenthal
Tzfat Gallery of Mystical Art
efter 1948

Safeds befolkning ca. 20.000  (1995)
Administrativt centrum.
Hospital for hele Galilæa

Weinholt: Jødedommen - en udfordring. s. 37; 184 - 186; 218 - 220.

Chagall maleri af Synagogen i Safed i: Moderna Museet's katalog s. 105
 
Ovid C. Jacob & Mira Zussman 
 

 

Elias Ole Tetens Lund