1. akt    |       2. akt    |     3. akt   |     4. akt

 


 

 

 

 

KLON

 

- musical i 4 billeder

 

 

 

 

Tekst: Ole Møller

Musik: Jørgen Steen Larsen

 

dias fra opførelsen 2006:  Ole Tetens Lund og scenografigruppen


 

L O K A L I T E T E R N E :

 

1. billede:       Et klasseværelse. En samlingssal. (Samlingssalen kan være forscenen eller en side af scenen.)

 

2. billede:       Et laboratorium med en kæmpehjerne.

 

3. billede:       Narcissos-templet - en blanding af et discotek og et fitnesscenter. Et dametoilet.
                        (Kan laves i Templets (og scenens) ene side.)

 

4. billede:       Laboratoriet med kæmpehjernen.

 

 

 

 

 

                                                                                                             P E R S O N E R N E :

                                           

                                                                 Tom                                     -                    skoleelev.

 

                                                                 Jonas                                                         -                    skoleelev.

 

                                                                 Sille                                     -                    skoleelev.

 

                                                                 Maja                                    -                    skoleelev.

 

                                                                 Ein                                                             -                    videnskabsmand.

 

                                                                 Stein                                                          -                    videnskabsmand.

 

                                                                 Benny Body                         -                    dørvogter og udsmider i templet.

 

                                                                 Amanda Love                                            -                    sangerinde i templet.

 

                                                                 Closetta                               -                    tissekone og gudinde i templet.

 

                                                                 Hjulmand                             -                    gammel lektor

                                                                

                                                                 3 lærere.

                                                                 En gruppe skoleelever.

                                                                 En stemme (rektors).

                                                                 3 dansere til "Genernes dans"

                                                                 2-3 juhu-piger

                                                                 3 mannequiner


 

 

1. billede.  



 

Ouverture-billede. Publikum kommer ind i salen.
Musikken begynder

1. akt

 

På scenen befinder sig 3 gymnasieklasser i en ikke så fjern fremtid. Den politiske og teknologiske udvikling har på få år ændret samfundet væsentligt - dog er træk fra "det gamle samfund" endnu synlige. Visse 80´erspor lader sig bl.a. registrere (kropskultur, rock, narcissisme).



 

Spot på 1. klasse. Historietimen kan begynde.
Lærer:
 
Dav med jer! Er I friske til lidt snak om den nære oldtid?  Altså om 70´erne og 80´erne - vi skal jo igennem det. Det var jo på en eller anden måde nogle mærkelige år, ikk' ?
En elev: Hva' mener du?
Lærer:

Al den snak om solidaritet og ”Make love – not war”. Der var ligesom godt med øregas dengang, ikk’?

En elev:

Nu ku' vi godt have brug for lidt ørevoks!

Lærer:

Hva' mener du?

En elev:
 

Når det hele går i koks,
 er det godt med ørevoks.

Lærer:

Nu går alt da meget godt,
vi kan skelne skæg fra snot.

En elev:

Alt bli'r givet som diktat.
Hvor er Danmark nu som stat?

Lærer:

Vi er nået herlig vidt,    
I ser bare lort og skidt.  
Hvorfor kaste vrag og vand  
på vort kære Euro-land?

Alle (fra de 3 klasser):

Vi vil ud! For verden kalder.   
Ud til glæde, liv, rabalder!    
Vores ungdom bliver røvet.  

Vi får åndenød af støvet.  
Vi vil ikke bare lære.  
Vi vil være!



 

Spot på 2. klasse. Biologitimen kan begynde.

 (Alm. uro i klassen).

Lærer: Sid stille. Hør efter! I december 1982 - ja, så længe siden er det                        -  lykkedes det et hold forskere at tilføre befrugtede museæg genet for rottens væksthormon. Perspektiverne var store: Nu kunne dyr blive til fabrikker f.eks.insulinfabrikker.
En elev: Stakkels dyr!
Lærer: (Overhører indvendingen). Senere udviklede man den såkaldte "genetiske screening" - I tager vel noter! - En teknik, hvor man grovsorterede mennesker efter sammensætningen af deres genetiske materiale. Et virkeligt fremskridt!
En elev: Kan man bruge metoden til at grovsortere lærere?
Lærer:

Du skal ikke være flabet! Senere udviklede man kloningen, der i dag praktiseres på meget højt niveau. Fra den primitive "kerne-kloning" har forskningen nu udviklet sig  derhen, at den kan "efter-klone" voksne individer, d.v.s. ved hjælp af superceller skabe helt ens individer, hvilket selvfølgelig er af stor interesse for staten - øh, for os alle sammen.

En elev:

For din snak om klon op splejs
vil vi ikke gi' en skejs!

Lærer:

Se det store perspektiv:  

Vi kan forme Jordens liv!

En elev:

Der er mere død end liv  

i det skaber-tidsfordriv!

Lærer:

Supermus og supermand -   
det går over al forstand!  
Lad os styrke vor nation  
og gå ind for gen og klon!

Alle (fra de 3 klasser):

Vi vil ud! For verden kalder. 
Ud til glæde, liv, rabalder!   
Vores ungdom bliver røvet.  
Vi får åndenød af støvet.
Vi vil ikke bare lære.  

Vi vil være!



 

Spot på 3. klasse. Dansktimen kan begynde.

Dansklæreren gør sin entré i klassen, som Jonas og Tom går i.

Lærer: Hvilken larm i dette gudernes tempel! Man må sig forbarme! Sæt jer nu ned  og tag bogen frem! Jonas (der ligger hen over et bord), vil du allernådigst   bringe dit luksuslegeme i vertikal stilling? Er alle til stede? Hvor er Sille og  Maja?
Klassen: De er på Interrail!
Lærer: En uge efter det nye skoleår er begyndt! Det må jeg nok sige. Da jeg gik i gymnasiet.... (Afbrydes af uro i klassen.) Nå, Vil du, Tom, da du beærer os   med din tilstedeværelse i dag, røbe hvad du ved om dagens emne, B. S. Ingemann?
Tom:

Han var go' til det med ord! 
Skrev han ikke mest om mord?

Lærer:

Tag dog nu og tænk dig om, 
lille Tommy Tanketom!

Tom:  

Men jeg ved, at han er død.  
Han fik sørme åndenød!

Lærer:

Se, hvad ånden vederfar's! 
Spildte ord på Ballelars! 
Vis, I andre, hvad I kan 
om den store Ingemann!

Alle (fra de 3 klasser):

Vi vil ud! For verden kalder.   
Ud til glæde, liv, rabalder!  
Vores ungdom bliver røvet.  
Vi får åndenød af støvet.   
Vi vil ikke bare lære. 
Vi vil være!



 

 
Stemme (over højttaleren): Der er en vigtig besked til alle. Jeg be'r jer derfor alle hurtigt begive  jer til samlingssalen. Tak!



 

Alle begiver sig af sted - d.v.s. samler sig på scenen. Stående.

Jonas og Tom bliver tilbage.

Jonas:
Tom:
Jonas:

Tom:


Jonas:

Tom:
Hvorfor tror du, de ikke er kommet?
Hvem?
Maja og Sille, din røv!
Jeg ved det ikke. De er sgu nok faldet i mafiaens kløer og sidder på et bordel i  Palermo og synger af Højskolesangbogen.
 Savner du ikke Maja?
Jo, gu' savner jeg hende!



 

 
Tom :

Hvor fanden er pigerne henne? 
Jeg prøver at gøre mig hård.     
Jeg ved jeg har ventet en måned     
- det er, som om det er år.

Jonas :

Jeg prøver forgæves at gide.   
Jeg går i skole på langs.     
Jeg synes, at livet for tiden    
er værre end 2. rangs.

Begge : 

Hvem gi'r de nu kys og klem?    
Langsomt går vi helt tomat,   
går i coma og spagat.    

De må godt ta' toget hjem!

Tom:  Lad os så komme hen og høre de bebudede verdensnyheder!
 

Drengene går til samlingssalen, hvor alle nu er forsamlet. En lærer går op på talerstolen.

En lærer:

Der er kommet et vigtigt politisk budskab fra Kommissæren. Ro i salen!

  Lyset dæmpes. På en skærm ses Kommissærens brev til de unge.
En stemme (Kommissærens) læser op:

 

Som et led i harmoniseringen af Storeuropa har vi i Det Øverste Kommissariat besluttet at foretage en efterkloning af ungdommen i den danske region. Vi føler, at vi har forståelse herfor i befolkningen. For at effektivisere Storeuropa i dets kamp mod de andre økonomiske giganter, af hvilke Kina i disse år er yderst faretruende, skal ungdommen i den danske region målrettes ved hjælp af de muligheder og midler, som den moderne teknologi råder over. En omstillingsparat ungdom, med en bred vifte af kompetencer i et samfund båret af sammenhængskraft er, hvad vi ønsker. En herlig, dansk ungdom vil opstå; en ungdom , der frem for alt vil smede sin egen lykke; en ungdom, der vil frem – koste, hvad det vil. En stolt og selvglad….øh, selvbevidst ungdom!  Jeg, Den Øverste Kommissær for den Målrettede Indlæring, beordrer hermed jer alle til straks at begive jer til det stedlige individlaboratorium, så efterkloningen kan iværksættes. Tak!

  Dyb stilhed hersker i salen.
Alle synger Modløshedssangen:
 




 

 

          Alt er bud og direktiver

Vores livshåb kom til kort.                                                      

Foretagsomhed og iver                                                     

siver langsomt ud og bort.                                                     

Vi skal gå som får i flok.                                                     

Magtens mænd får aldrig nok.

 

                                                       

Vi, som ville favne kloden,                                                    

give livet egen form,                                                      

vi får hængelås om foden,                                                     

væltes om som træer i storm.                                                      

Vi kan ikke sige stop.                                                      

Magtens mænd gi'r aldrig op.

 

                                                       

Vi har ingenting tilbage.                                                      

Hjertet ligger knust og gemt.                                                      

Ingen hører vores klage.                                                      

Alle glæder er nu glemt.                                                      

Vi skal alle slettes ud.                                                      

Magtens mænd har givet bud.

Lærerne: Kom så! Skynd jer lidt!
   Eleverne forlader skolen.



 

Sille og Maja kommer ind iført rejsetøj. (Rygsæk, sovepose o.lign.)
Maja:
Sille:
Maja:
 

Sille:
 
Maja:
Puha! Fire dage om at komme hjem fra Rom! Strejker de ikke altid i Italien?
Det er der vist noget om. Men hvor er de henne allesammen?
Det må du nok sige! Måske er de på konditur - det er den der med en syg sjæl i et sundt legeme - eller hva'?

Så er der da en vis retfærdighed til. Vi har i hvert fald dyrket kondi nok i den sidste tid.

Ja, min bagside kan mærke det endnu. Alle de bænke! Men vi fik da set en masse banegårde! 

Sille:
Maja.

Jeg synes nu, at Colosseum var helt fin.

Var det dér vi kun nåede toget, fordi det var et kvarter forsinket?

Sille:

Åh, dit fjols! Det var da det store amfiteater i Rom. (Lyder som et leksikon:)

 "Bygget for kejser Vespasian og hans søn Titus, indviet år 80..." Vil du ha' mer'?
Jo, jeg fik noget ud af det!

Maja: (Efter en pause)      Fyrene var nu flotte, ikke? Du var i hvert fald temmelig fraværende  i Barcelona på den der lille "cantina" eller hvad den  nu hed. Cola på  pommesfriterne!!! Han var nu osse flot med de sorte krøller og elfenbenstænderne!
Sille:  Du skal ikke snakke! Hvad med ham amerikaneren, der ville læse i din hånd - ude på  togtoilettet!  2 meter og 10 over skuldrene!
Maja:
Sille:

Maja:

Sille:

Maja:
Sille:
Årrh.... men...
Årh men, hvad?
Der var nu alligevel ikke rigtig noget ved dem.
Næh...
Jeg savnede Tom hele tiden.
Jeg savnede Jonas.



 

Maja :

Jeg glæder mig til at se ham!   
Min længsel er vanvittig, skør!     
Hans hænder, læber og øjne -     
kun han gør mig varm og ør.

Begge:

Ude godt - men hjemme bedst!    
Ude - det er flugt og drøm.    
Sydens nat er sort og øm.     

Hjemme skabes livets fest!

Sille :

I nat ku' jeg ikke sove.    
Min krop var brændende varm.    
Jeg ønskede bare at ligge

så tæt og ømt i hans arm.

Begge:

Ude godt - men hjemme bedst!    
Ude - det er flugt og drøm.    
Sydens nat er sort og øm.     

Hjemme skabes livets fest!

Maja: Nu skal du ikke svømme helt hen!

 Sille:

I lige måde! Men hvor ER de fyre? Hvor er de alle sammen?
Hov, der kommer lektor Hjulmand. La’  os spørge ham



 

Maja: Hej, Hjulmand! Er butikken lukket? Hvor er de blevet af alle sammen?
Hjulmand:

( i tøj, der signalerer, at han hører en svunden tid til – flippet eller mørkt jakkesæt , gråskægget):    O, tempora, o mores! Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal stille op. Se, da jeg var ung adjunkt….

Sille:  Ja, ja….Hvor ER de, Hjulmand?
Hjulmand: dengang stod FAGET i centrum. Det drejede sig om at undervise, om at gøre eleverne selvstændige og kritiske..
Hjulmand synger:


               Nu går det hele ud på kompetencer.

               En oldtidssag som mig har kun restancer!

               Hvad hjælper det, man kender Iliaden,

               når det, der gi’r prestige, er facaden?

 

                Snart lever skolen her af sponsorater

                fra folk, der kender lugten af stakater.

                Vi slår snart handler af med selve Fanden
               
-    og vi VIL ikke se, vi er på spanden.

                                             

                Mit fag er alt for mig, og derfor nægter

                jeg pure at se lyset i projekter.

                Jeg ved, at jeg har noget stof at give,

                som holder jer i ånde og i live.

 

                Så hør på mig og andre vrantne tosser:

                 Man tager røøøven   på os, så det klodser.

                 Lakajer er vi blevet alle sammen.

                 Jeg slutter her. Farvel og tak ….og amen.”

Hjulmand:

Nå, ja, det er sandt. I stillede mig et spørgsmål.Jo, ser I, alle  er sendt til efterkloning.

Det er måske overstået nu – prøv at lede efter dem i Narcissostemplet ..uh, jeg gyser

ved det navn!  Jeg slap for deltagelse, for jeg gemte mig på toilettet! Hi,hi.

Sille:
Maja:
Sille:
Maja:
Lad os så komme i gang!
Med hva´?
 Med at lede, selvfølgelig.
O.K-. Allons enfants!

                      

 

Slut 1. akt


gå til 2.akt