Bevægelse 

1.
Er der bevægelse ?  

 

Der er ikke megen bevægelse i billedet her. Drengen hænger i luften.
Når nogle mennesker alligevel opfatter billedet som dynamisk kan det forklares
på to måder: 1) der sker hos beskueren en identifikation med spilleren.
Nogle vil måske kunne leve sig så
meget ind i situationen, at man strammer
musklerne og oplever spænding. 2) Der er i drengens krop nogle vinkler, der
afviger fra lodret og vandret. Ifølge gestaltpsykologien giver det oplevelse af
dynamik. Nedenfor har jeg manipuleret billedet og skabt en diagonal mellem
drengens hovede og bolden. Jeg synes nu stadigvæk, at billedet virker stift.

 


Dt følgende billede gengiver en bevægelse som en uskarphed i fotografiet,
men er der tale op en stærk oplevelse af dynamik ?

 

2. Er der vigtige se-retninger hos figurerne - ? 

Er personers opmærksomhed rettet i en bestemt retning, eller
foregår bevægelserne og opmærksomheden i forskellige retninger?


Den centrale figur, der spilles af Jack Nicholson er sortklædt og med sort strikkehue.
Han er omgivet af patienterne på kolbøttefabrikken. De er forvirrede og opfører sig forvirret:
de er flagrende i bevægelserne og kigger forvirret i alle mulige retninger, indtil det omsider
går op for dem, at Nicolson har et sæt spillekort med med frække billeder på.


Beskriv hvordan øjet ledes rundt i billedet. Klik på billedet for at se det retoucheret.

Formel Orden: Det midlertidige og det permanente

Hvis der en enkelt holdning, der karakteriserer en kunstner, der dyrker den formelle ordens stil, er det hans interesse for det, der er uforanderligt og permanent, eller i det mindste relativt stabilt. Når en sådan kunstner arbejder med et emne, som erfaringsmæssigt er dynamisk og bevægeligt,   så vil han finde frem til måder at understrege dets stille og ubevægelige kvaliteter. Når det handler om menneskefiguren vil kunstneren vælge stillinger hvor figuren er mest stabil og undgå fornemmelsen af at den er ved at ændre holdning eller position.
 
(citat fra Edm.B. Feldman s. 202 - oversat af otel@)
 
Louise 3a: croquistegning 2004 - figurens
bevægelse er fanget fint i tre faser
  Malevitch har i sit billede af bonden villet vise, at han er fastlåst og ude af stand til at komme hen til magtens bolig
     
 

Billedet kommenterer den kinesiske
étbarns-politik, men også den kulturelle situation efter kulturrevolutionen,
hvor den stærke tradition for familiebilleder blev undertrykt.    

 

Fotografiet i anvendelse:
  • bevægelsesstudier Eadweard Muybridge 1878

muybridge