Det midlertidige og det permanente
Hvis der en enkelt holdning, der karakteriserer en kunstner, der dyrker den formelle ordens stil, er det hans interesse for det, der er uforanderligt og permanent, eller i det mindste relativt stabilt. Når en sådan kunstner arbejder med et emne, som erfaringsmæssigt er dynamisk og bevægeligt, |
så vil han finde
frem til måder at understrege dets stille og ubevægelige kvaliteter. Når det
handler om menneskefiguren vil kunstneren vælge stillinger hvor figuren er
mest stabil og undgå fornemmelsen af at den er ved at ændre holdning eller
position. (citat fra Edm.B. Feldman s. 202 - oversat af otel@) |
|
![]() |
![]() |
|
Louise 3a: croquistegning 2004 -
figurens bevægelse er fanget fint i tre faser |
Malevitch har i sit billede af bonden villet vise, at han er fastlåst og ude af stand til at komme hen til magtens bolig | |
![]() |
||
![]() Billedet kommenterer den kinesiske étbarns-politik, men også den kulturelle situation efter kulturrevolutionen, hvor den stærke tradition for familiebilleder blev undertrykt. se analysen |