KUNSTNERHOLDNING |
RESULTAT |
ønske om at
gengive det sete så |
lighed, detaljerigdom, stoflighed, intensitet |
ønske om at
karakterisere |
fremhæve psykologisk identitet i et portræt |
ønske
om objektivitet og
at holde >> Edgar Degas: Absint, 1876 (1) |
arrangement af figurer i billedet tilfældig, |
at
fremhæve særlige værdier i det sete
|
arrangement af figurer styret af en bestemt hensigt -
|
at gøre den synlige verdens former til genstand for et intensivt studium -
Avigdor Arikha: Anne støttende sig
til et bord, 1977
Arikha (1) |
Det, der gør
naturalistisk kunst interessant er ikke ligheden, men
intensiteten. Der findes ingen intensitet uden regler, grænser og kunstfærdighed.
|
tekst: Elias O.T. Lund |
Overvejelser:
Betegnelserne "naturalistisk", "ekspressiv" o.s.v. er valgt, men de er forvirrende, fordi de nemt forveksles med de kunsthistoriens perioder og ismer. Der kan findes naturalistiske og ekspressive træk i billeder fra alle tidsaldre.
Hvor hører så det
abstrakte billedsprog til ? Abstrakte kunstnere kan være stærkt
ekspressive, eller idealistiske, andre vil være respektfulde overfor
naturiagttagelsen og bevare naturalistiske elementer i det abstrakte.
Konceptuelle kunstnere forsøger at finde nye veje ved at vende ryggen til de
nævnte principper.