NATURALISTISK

 

KUNSTNERHOLDNING

RESULTAT

ønske om at gengive det sete så
nøjagtigt som muligt.
>> L.A.Ring (3)

lighed, detaljerigdom, stoflighed, intensitet

ønske om at  karakterisere
>> P.S.Krøyer: Det hirschsprungske familiebillede (1)

fremhæve psykologisk identitet i et portræt 

ønske om objektivitet og at holde
egne vurderinger i baggrunden
>> L.A.Ring: Stygt vejr 1908 (1)

>> Edgar Degas: Absint, 1876 (1)

arrangement af figurer i billedet tilfældig,
med fotografisk afskæring,
præsentation af et hjørne af virkeligheden

at fremhæve særlige værdier i det sete
("naturen som forbillede")
>> Pre-raphaeliterne (1)

arrangement af figurer styret af en bestemt hensigt -
kompositionsprincipper tages i brug -

 

at gøre den synlige verdens former til genstand for et intensivt studium -

Avigdor Arikha: Anne støttende sig til et bord, 1977  Arikha (1)
Ivan Albright: Into the world there came a soul called Ida (the Lord in His Heaven and I in my Room Below)  (1929-30) Ivan Albright (1)

Det, der gør naturalistisk kunst interessant er ikke ligheden, men intensiteten. Der findes ingen intensitet uden regler, grænser og kunstfærdighed.
(Robert Hughes: Det chokerende Nye s. 404)

tekst: Elias O.T. Lund

 

 

Overvejelser:

Betegnelserne "naturalistisk", "ekspressiv" o.s.v.  er valgt, men de er forvirrende, fordi de nemt forveksles med de kunsthistoriens perioder og ismer.  Der kan findes naturalistiske og ekspressive træk i billeder fra alle tidsaldre.

Hvor hører så det abstrakte billedsprog til ?  Abstrakte kunstnere kan være stærkt ekspressive, eller  idealistiske, andre vil være respektfulde overfor naturiagttagelsen og bevare naturalistiske elementer i det abstrakte.
Konceptuelle kunstnere forsøger at finde nye veje ved at vende ryggen til de nævnte principper.