Historie / Orden - rækkefølge - værdier
Orden handler om vedtægter.
I hvilken rækkefølge
skal ting ordnes for at den ønskede fortælling skal fremkomme
.
Der indgår visse normer for samfundet i al tale om orden. Ordnede forhold.
Den kinesiske kunstner Zhang Xiaogang forholder sig til nogle normer i sit
familiebillede.
analyse af Familiebillede
I billedkunst er der tilhængere af orden, men orden lever på begrænset tid.
I snæver forstand
handler orden i et
billede om en måde at skabe
betingelserne for billedets ordnede oplevelse -
set på den
måde
er orden noget instrumentelt - men her vil jeg gerne vise det som
noget der ligger i kulturen og historien.
"Al orden
er midlertidig" - Denne
påstand
stammer fra maleren Per
Kirkeby. Det er en ganske sund
betragtning.
I en
foranderlig verden kan der ikke opretholdes en undtagelsestilstand på kunstens
område.
Man kan for en tid opretholde en vis orden, visse regler, men hvis kunsten skal
være sand,
må den forholde
sig til det kaos, der opstår og udvikles i verden. Kulturen handler om at
nyskabe orden.
Ikke desto
mindre kan kunsthistorien mønstre stilretninger, der for en tid søger at
fastholde kunstnerne
i bestemte måder at ordne billedets komposition og bestemte
måder at skabe orden i farvepaletten.
Siden renæssancen har centralperspektivet været
dominerende og farverne har været ordnet på en måde,
der fremmede en plastisk
opfattelse af figurer i maleriet - indtil det moderne gennembrud skabte uorden
og nye måder at se på.
Den amerikanske
kunstteoretiker Edmund
Burke
Feldman opererer med
Den formelle ordens stil.
Han
skelner mellem
- det midlertidige og det permanente
- den intellektuelle orden
- den naturbundne orden
-
den æstetiske
orden
se mere om Feldman
Et eksempel på
en kulturel higen efter orden findes i de såkaldte shakerregler.
De fik betydning for arkitektur og design. se
Shakerregler
Det abstrakte
maleris grundlægger Vassili Kandinsky forsøgte at bryde med det klassiske
maleris
kompositionsprincipper ved at gøre maleriet non-figurativt og ved at
løse kaosproblemet ved at pålægge
sig selv flere bearbejdningsmetoder. Det førte ham tilbage til
kravet om, at han måtte kende til principper
for komposition.
se Kandinsky's
vej fra spontanitet til erfaring
Collage og
assemblage blev for andre en vej til at skabe orden ud af kaos.
Oprindelig var det fattige unge
kunstneres søgen efter billige materialer, der kunne erstatte
det dyre lærred og oliefarven. Efter nogen tid
fandt de ud af, at collagens stumper af virkelige genstande tilføjede billeder
en ny dimension af realitet.
se
eksempler
Kubisme og til dels også pop-kunst prægedes af en søgen efter en ny orden -
se eksempler
otel@