Historie / Orden - rækkefølge - værdier

Orden handler om vedtægter.
I hvilken rækkefølge skal ting ordnes for at  den ønskede fortælling skal fremkomme .
Der indgår visse normer for samfundet i al tale om orden. Ordnede forhold.
Den kinesiske kunstner Zhang Xiaogang forholder sig til nogle normer i sit familiebillede.

analyse af Familiebillede

I billedkunst er der tilhængere af orden, men orden lever på begrænset tid.

I snæver forstand handler orden i et billede om en måde at skabe betingelserne for billedets ordnede oplevelse
set på den måde er orden noget instrumentelt  -  men her vil jeg gerne vise det som noget der ligger i kulturen og historien.

"Al orden er midlertidig" - Denne påstand stammer fra maleren Per Kirkeby.  Det er en ganske sund
betragtning. I en foranderlig verden kan der ikke opretholdes en undtagelsestilstand på kunstens område.
Man kan for en tid opretholde en vis orden, visse regler, men hvis kunsten skal være sand, må den forholde
sig til det kaos, der opstår og udvikles i verden. Kulturen handler om at nyskabe orden.

Ikke desto mindre kan kunsthistorien mønstre stilretninger, der for en tid søger at fastholde kunstnerne
i bestemte måder at ordne billedets komposition og bestemte måder at skabe orden i farvepaletten.
Siden renæssancen har centralperspektivet været dominerende og farverne har været ordnet på en måde,
der fremmede en plastisk opfattelse af figurer i maleriet - indtil det moderne gennembrud skabte uorden
og nye måder at se på.
Den amerikanske kunstteoretiker
Edmund Burke Feldman opererer med  Den formelle ordens stil.
Han
skelner mellem
    - det midlertidige og det permanente
    - den intellektuelle orden
    - den naturbundne orden

    -
den æstetiske orden                        se mere om Feldman

Et eksempel på en kulturel higen efter orden findes i de såkaldte shakerregler.
De fik betydning for arkitektur og design. se Shakerregler

Det abstrakte maleris grundlægger Vassili Kandinsky forsøgte at bryde med det klassiske maleris
kompositionsprincipper ved at gøre maleriet non-figurativt   og ved at løse kaosproblemet ved at pålægge
sig selv flere bearbejdningsmetoder. Det førte ham tilbage til kravet om, at han måtte kende til principper
for komposition.
se Kandinsky's vej fra spontanitet til erfaring

Collage og assemblage blev for andre en vej til at skabe orden ud af kaos. Oprindelig var det fattige unge
kunstneres søgen efter billige materialer, der kunne erstatte det dyre lærred og oliefarven. Efter nogen tid
fandt de ud af, at collagens stumper af virkelige genstande tilføjede billeder en ny dimension af realitet.
 
se eksempler  
Kubisme og til dels også pop-kunst prægedes af en søgen efter en ny orden -  se eksempler

otel@