fredag d. 19. maj 2017 Brechts hus, Skovsbostrand 8, 5700 Svendborg
Netværk for Nazisme- og Holocauststudier 17.30-18.30 Holocaust og jødisk historie på Svendborg Gymnasium. Hvorfor er disse emner vigtige i gymnasiet, og hvad er problemerne med at undervise i dem? Tidl. gymnasielektor Elias Ole Tetens Lund vil give os indblik i sine erfaringer som lærer. |
præsentation:
Jeg er uddannet på Aarhus Universitet med hovedfag i historie og bifag i kunsthistorie 1967 – 1976 hos bl. a. Lorenz Rerup, Jörgen Weibull, Henning Poulsen, Vagn Dybdahl og Leo Tandrup. Jeg underviste 1979 – 2008 på Svendborg Gymnasium i historie, billedkunst og design. Formand fra 1995 for Dansk-Israelsk Selskab for Fyn, hvor jeg arrangerede foredrag om Israel, Mellemøsten, samt jødisk historie og kultur. Medlem af New Outlook, dansk-jødisk fredorganisation. Medlem af Det Progressive Jødiske Samfund i Danmark.
Nu: udsending for projektet ”Din tro – min tro”,
som tidligere minister Manu Saren satte i gang.
|
SKITSE til besvarelse af spørgsmålene:
a) hvorfor det er vigtigt at undervise i
Holocaust og jødisk historie i gymnasiet?
at forstå og at sætte på begreb.
at statsmagter bruger løgne og fortielser og
propaganda mod minoriteter.
noget seriøst med historien; er det ikke
en voldsom tanke, at denne viden skal kunne sikre mod
Flygtningekrisen har også rystet mig
personligt, idet jeg med baggrund i mine personlige
Jeg frygter den i gang værende kampagne
mod flygtninge – specielt med begrundelse i
Medierne har skiftet karakter. Organisationer og institutioner omklamrer os. Facebook
intimiderer os. Debatten skifter
karakter. Der er splittelse og strid rundt omkring mig. Jeg må
|
b) problemerne med at undervise i disse emner?
problemerne kan adskilles i tre:
- faglige problemer:
anskaffelse af materialer og valg af metoder.
ift. Holocaust-undervisning, eller virker Holocaust-undervisningen omvendt differentierende på elevernes holdning til Israel i dag? (Therkels spørgsmål)
Holocausts producerer et billede at jøder som ofre, som svage individer, der ikke har ret til at være her, hvor ”her” ellers er, i Europa, i Tyskland, i den arabiske verden. Det er et billede, der uddyber billedet af de andres foragt som den mærkedes tilbage i Europas historie, og som den selvforagt, som voksede frem hos jøder i emancipationens tidsalder[1]. Franz Kafkas far advarede sønnen mod at omgås østjøderne, der som flygtninge strømmede ind i Prag unde 1. verdenskrig.
Det tegner et billede af os som uegnede til at
arbejde hårdt med vores krop og til at forsvare os selv.[2]
Det store relief i Yad Vashem viser
ulideligt klart til venstre ofrene, der føres bort – men til højre
modstandskæmperne, den heroiske attitude skrues op for fuld styrke. Modsætningen
er direkte videreført fra den romerske mønt IUDAEA CAPTA. De tidlige grundlæggere i Israel ville skabe billedet af den nye tids jøde og det stærke og heroiske menneske: bonden, arbejderen og soldaten, mand og kvinde. Ghettokæmperne fremhæves som forvarslet om den nye jøde. Leon Uris beskrivelse af ghettokæmpernes heroiske kamp i romanen Exodus (1958, 1. Bog kap 22 - 23) var som den første populære beskrivelse tilgængelig på dansk.
I løbet af staten Israels første ti leveår strømmede det ind med ødelagte mennesker fra Kz-lejrene og fra de arabiske lande.
Jeg oplevede mig selv som anden-generations holocaustperson – i kraft af det nære forhold til naboer, som jeg knyttede mig til som barn. Endnu meget uvidende om, hvad der overgik jøder i mørket fra krigsbegivenhederne i Europa, mærkede jeg stemningen helt tæt på hos mine naboer, selv om de valgte at tie om det meste. Realiteten var, at hans familie var udslettet. Hans reaktion var at tage mig til sig og diskutere med mig om samfundsmæssige emner. Og at arbejde, arbejde, arbejde. Hendes reaktion var at blive mere og mere nervesvækket, men også at være meget til stede for mig.
Selv havde de to mennesker ikke været inde i lejrene, men de havde levet deres halve liv i skyggen af begivenhederne, hvor de blev lukket mere og mere inde. Først i begyndelsen af 1950 fik de og mange af deres venner fra Sverige tildelt dansk statsborgerskab. Og dermed retten til at erhverve sig en fast adresse.
Blandt deres omgangskreds var der personer, der var brændende zionister. Det var de ikke, men de havde et par fætre, der var bosiddende i Israel. Som handelsmand var han i kontakt med arabiske handelsmænd. For ham var den personlige kontakt det afgørende. Det skabte sympati. Det gjorde, at han ikke ville flytte til Israel. Men på deres sofabord lå bladet Israel.
Amos Oz: En fortælling om kærlighed og mørke (dansk oversættelse 2002). Forældrene i den selvbiografiske roman er grebet af en bundløs længsel efter Europa.
1960: Eichmanprocessen. Jeg sad sammen med mine
jødiske venner og fulgte reportagerne i dansk TV. Jeg husker ikke bestemte
kommentarer fra ham og hende. Det var mit første møde
1966: bogudgivelse Leni Yahil: Et demokrati på prøve. Jøderne i Danmark under besættelsen.
1966: bogudgivelse Jørgen Hæstrup: Til landets bedste.
|
Personlig refleksion:
1. Forældregenerationens undgåen at tale om krigen. 2. Den jødiske nabofamilies tavshed om Holocaust. Alternative værdier: jødiske kulturværdier og fortællinger om verden.
3. Mig selv: Læsning uden vejledning.
André Schwartz-Bart's bog Den
sidste retfærdige.
4. Landbrugsuddannelse (1962-64) og studenterkursus (1965-67)
5. Universitetsstudium: historie og senere kunsthistorie/billedkunst
(1967- 76)
6. Jeg var i
begyndelsen af 1980erne ikke parat til at
undervise i holocaust – men brugte
7. Begyndende arbejde med
holocausttemaer ud fra flere synsvinkler.
|