Mens Kafkas
mand fra landet undgår den heroiske lidelse og
død ved at trække tiden ud,
pegede maleren Jens Adolf Jerichau på den heroiske udgang med
billedet Haecuba, blot et par år efter at Kafka havde offentliggjort sin
fortælling Foran Loven.
Billedet viser et råt tildannet perspektivisk rum med et
voldsomt skrånende gulv og to porte der åbner ud mod det tomme rum. Der
er tre personer: en hugsiddende, en dansende rød kvinde og en blå
person, der er på vej ud i det tomme rum.
Jerichau malede ud fra et oldgræsk motiv, fra Iliaden.
Den
trojanske krigerhelt, Hector, blev dræbt af Akilleus foran Troja. Hans
lig blev skændet, men frikøbt, og moderen Haecuba begræder hans død.
Maleriet Haecuba afspejler kunstneres angst og dødsdrift. Men han forholdt sig i sit valg af motiv til den europæiske heroiske
tradition med tråde tilbage til Homer. Jerichau gav det en drejning. Han
fokuserede på begrædelsen mere end på beslutningen om at gå i krig eller
selve heltedøden, ja, men han forholdt sig symbolsk til de dominerende
kønsidealer, der fik mænd til at melde sig som soldater i 1.verdenskrig.
Måske reflekterede Kafka her over sin outsiderposition i den
østrig-ungarske multinationale stat.
Billede: Jens Adolf Jerichau: Haecuba (1916)
|