Kafka: Foran Loven - hypertekstualiseret af Elias Ole Tetens Lund
Vogteren
Vogteren optræder i de bibelske fortællinger. Første gang møder vi vogteren i fortællingen om Kajin og Abel. Efter brodermordet spørger Kajin: Er jeg min broders vogter? [hashomer achi anochi?] Kajin skubber ansvaret for den anden bort fra sig. Han vil være ikke-vogter. Men Gud dømmer ham til at være "forbandet fra den jord, der har åbnet sin mund for at tage din brors blod fra din hånd". Han skal forblive rastløs og omflakkende på jorden. Kajin beklager sig over at straffen er for stor til at den kan bæres, og Gud sætter et tegn på Kajin, for at ikke enhver, der møder ham skal slå ham ned. Forbandelsen og hvileløsheden forbindes med tegnet, der skal beskytte ham. Det er jo et paradoks.
Før det kom så vidt udspørger Gud ham om hans vrede og nedslåethed: "Hvorfor er dit ansigt nedslået? Er det ikke sådan at du kan rette dig op, hvis du handler rigtigt? Og hvis du ikke handler rigtigt, så vil synden være en dæmon ved din dør, og du vil være dens bytte, men du kan herske over den.
Den kinesiske tjener Lee i Steinbeck's roman Øst for Paradis fortæller om sine studier af dette skriftsted.(...) Kafka har en anden tilgangsvinkel til Kajin-fortællingen. Her er der en dørvogter, der ikke foretager sig andet i sit liv end at være vogter. Ansvaret for den anden er et dominerende motiv i jødedommen. (...)
John Steinbeck: Øst for Paradis,
dansk udg. Tranebøger s. 302-308{ 1. Mose Bog kap 4