" I loven, jeg har ganske vist ikke læst den, står der naturligvis på den ene side, at
den uskyldige frifindes, men på den anden side står der ikke i den, at dommerne kan påvirkes." Josef K. er på besøg hos "retsmaleren" Titorelli
for at få råd om den rette strategi i processen mod ham. (syvende kapitel i Processen) Maleren fortsatte: "Nu har jeg
imidlertid oplevet det modsatte af dette. Jeg
kender ikke til en eneste virkelig frifindelse, men derimod nok til mange
påvirkninger. Det er naturligvis muligt, at der i mange af de mig bekendte
sager ikke forelå nogen uskyld.
Men er det ikke usandsynligt? I så mange sager
ikke en eneste uskyld? " (da. udg. s. 164-165).
Josef K bliver mere og mere usikker på, om det er muligt at blive
frikendt for anklagerne.
Trods det tragiske i resultatet er der en satirisk tegning af denne besynderlige maler med hans monopol på
at male rettens personale.
Den amerikanske kunstner R. B. Kitaj synliggør fornemmelsen af den manglende sikkerhed -
hvor skal han sætte sin fod, hvor kan han finde hvile i disse tomme haller?
Alt er tomhed. Ingen skyer kommer til syne i tagvinduerne. Der er ingen lyskilder, og søjlerne kaster
ingen skygger. Rummet er forladt. Stedløshedens stemning uden grænser.
R.B. Kitaj: Apotheosis of Groundlessness (1964)
|