Skabeloner - hvad er det ?

Tradition, modernitet og det postmoderne

Eksistens: I billedkunsten  handler det om at stille spørgsmål ved  identitet i en verden i forandring. Hvilket billede vil vi gerne lave af os selv. Hvem er vi, når vores vigtigste beskæftigelse er at rage til os og forbruge i mængder.
Udtryksform: Maleriet er fuld af traditioner. Der er en still-billed-tradition. Alt skal kunne udtrykkes inden for én ramme, mens tegneserien typisk har mange rammer at brede sig i. Maleriet har også tradition for penselskrift, der fortæller om kunstnerens temperament.
Men i pop-kunsten hvor der bruges klicheer og skabeloner ses det ofte, at kunstneren skjuler sit temperament ved at skjule penselsporene.
Tradition: stammens, nationens eller gruppens fælles tegn, masken og menneskefiguren som et symbol /  tegn for fællesskab og en fælles historie. Er det "det jordiske paradis"?

Modernitet: drømmen om det fælles menneskelige skuffes. Der opleves fremmedhed, kaos, anonymitet. Drømmen om "det jordiske paradis"  lider skibbrud. Uniform og  kliché kan bruges som en befrielse fra kaos. "Du er ikke alene" - du søger efter beskyttelse.

Postmoderne: produktet, nu'et, now-here, blandinger af high og low, amerikansk kultur.

otel2007

 

 

Arbejde med skabeloner i malerier
   
   

   
negativ "rest"        positivt udklip
negativ-skygning      positiv-skygning
  se den videre udvikling af dette oplæg 

Det er konturlinjens præcise forløb, der er brændstoffet i skabelonbillederne.

Efter de første forsøg viste det sig, at pressefotos i mange tilfælde har særlige kvaliteter i yderkonturerne. Det er jo sådan, at vi ved at bruge fotos som silhouet eller skabelon reducerer deres fortællende indhold - ansigtstræk og alle indre konturlinjer forsvinder og dermed alle kendetegn på det individuelle. En modetegning kan ikke yde  en præcis nok fortælling alene ved sin yderkontur. Den her gengivne skitse er baseret på et reklamefoto.

Øvelsestilløb 

Farvepaletten sættes op:

litteratur: Lis Pallesen: Farver s. 14 - 21

A. Primær- og sekundærfarverne

 
 

Den 12-delte farvecirkel
ifølge Johannes Itten: Malerkunstens elementer

 

De tre primærfarver
gul - rød - blå

sekundærfarverne

orange - violet - grøn er blandinger af primærfarverne to og to

mellemliggende farver er sekundærfarver : gulgrøn, gulorange, orangerød, rødviolet, blåviolet, blågrøn/turkis,

 

treklange:

orange - grøn - blå

 

du kan frit dreje trekanten rundt og   danne nye treklange

Johannes Itten satte teorier op om harmoniske firklange og treklange.

4-klangen:

gulgrøn - gulorange

blåviolet - rødviolet

Rektanglen her peger på de 4 farver:

grøn - blå

orange - rød


Du kan frit dreje rektanglet rundt og danne nye 4-klange

   
B: Tertiærfarver

C. Valør-kontrast og de rene farvers lysstyrke.

Her vises Johannes Ittens 12.delte farvecirkel som et samlesæt til en globus: Indad mod midten danner nordpolen med blandinger med hvidt - mere og mere jo nærmere nordpolen - mens blandinger med sort er voksende jo nærmere vi kommer sydpolen.
De rene kulører - rød, grøn, gul, blå - ka sammenlignes med gråtoneskalaen
Ved at tilsætte hvidt og sort ændrer farvens  lyshed og dens varme/kulde

D. Dæmpede farver i  samspil med primær- og sekundærfarver
 [Feltfarver og signalfarver]:

E: Figurativt maleri:
Her er der krav til farvepaletten, som primær- og sekundærfarverne ikke kan klare alene: kravet om at kunne gengive lys og skygge på selve figuren og evt. slagskygge på omgivelserne.  Den "europæiske palet" er karakteriseret ved, at den rummer jordfarver - også kaldet tertiærfarver - og farver, der er blandinger af alle  tre typer farver med hvidt eller med sort.
 
Dette system er en forenkling af en ældre palet.

Vi har set, at Casper Heiberg har beskrevet Delacroix' palet og forklaret fordelene ved den:

1. han var i stand til at male plastisk form med lys og skygge  

2. han kunne udtrykke stærke følelser

3. han kunne give udtryk for idealer

 

Undersøg de meget forenklede paletter der blev anvendt af Matisse og Warhol i det 20. århundrede:
 

Henri Matisse:

Mme Matisse: Madras Rouge.
1907 (Udsnit)
 

 

Warhol's poppalet:
Andy Warhol benyttede disse farver til sit pop-portræt af Marilyn Monroe

De fire øverste farvebånd er udprægede pastelfarver - meget hvidt blandet i farverne giver lyse og kolde farver

De to mørke farver: sort og mørk rødbrun
holder portrættet på plads.

I kunstmuseet Louisiana's Monroe-serie
sker der farveskift fra billede til billede

opgave med udgangspunkt i
Edward Hopper: Nighthawks 

Elias Ole Tetens Lund
19-02-2009

 

Eksempler på skabeloner og klicheéer i kunsten

  Oldtiden / klassik
Romer med masker af forfædre
  Romantik:
Delacroix:
Friheden fører folket
  Dada -surrealisme
Marcel Duchamps 1915-23
  Amerikansk Pop-kunst:
Andy Warhol
Roy Lichtenstein
  London School:
Ron B Kitaj :
Art of Memory
  produktkultur
Beatles: Sg. Pepper
Yippie: Handbook
Copenhagen Catwalk:
Beautiful Rebels & Classic Heroes
  Danske kunstnere:
Richard Mortensen:
Esto es Malo 1959
Poul Janus Ipsen:
"Dressur III", 1986
Ole Sporring
Per Kirkeby:
Romantisk billede 1965
Per Kirkeby:
Fluer, 1966 
Bjørn Nørgaard gobeliner
Jacob Herskind
Little Big Catwalk

red: Elias Ole Tetens Lund