Skabeloner - hvad er det ?
Tradition, modernitet og det postmoderne
Eksistens: I billedkunsten handler det om at stille spørgsmål ved identitet i en verden i forandring. Hvilket billede vil vi gerne lave af os selv. Hvem er vi, når vores vigtigste beskæftigelse er at rage til os og forbruge i mængder. |
Udtryksform:
Maleriet er fuld af traditioner. Der er en still-billed-tradition. Alt skal
kunne udtrykkes inden for én ramme, mens tegneserien typisk
har mange rammer at brede sig i. Maleriet har også tradition for
penselskrift, der fortæller om kunstnerens temperament. Men i pop-kunsten hvor der bruges klicheer og skabeloner ses det ofte, at kunstneren skjuler sit temperament ved at skjule penselsporene. |
Tradition:
stammens, nationens eller
gruppens fælles tegn, masken og menneskefiguren som et symbol / tegn for fællesskab og
en fælles historie. Er det "det jordiske paradis"? Modernitet: drømmen om det fælles menneskelige skuffes. Der opleves fremmedhed, kaos, anonymitet. Drømmen om "det jordiske paradis" lider skibbrud. Uniform og kliché kan bruges som en befrielse fra kaos. "Du er ikke alene" - du søger efter beskyttelse. Postmoderne: produktet, nu'et, now-here, blandinger af high og low, amerikansk kultur. |
otel2007
Arbejde med
skabeloner i malerier
Fremstil forstørrelser af avisbilleder - gerne helfigurs fotografier af mennesker (tegninger egner sig ikke)
tegn op på
gennemsigtigt mønsterpapir (manifold)
vær præcis med deltaljerne i den ydre konturlinje (de indre konturlinjer
kommer ikke med)
kalkér tegningen over på kraftigt kulissepapir. Placer tegningen midt på papiret.
klip ud i som positiv skabelon
Bevar det resternde papir som negativ skabelon.
Fremstil "skygninger" af skabelonerne med dækfarve - påfør farven med svamp.
- skabeloner kan også bruges til forstørrelse v. hj. a. OH-projektoren
mal videre på billedet med pensel ( inspiration fra eksempelsamlingen nedenfor)
![]()
negativ "rest" positivt udklip negativ-skygning positiv-skygning se den videre udvikling af dette oplæg
Det er konturlinjens præcise forløb, der er brændstoffet i skabelonbillederne.Efter de første forsøg viste det sig, at pressefotos i mange tilfælde har særlige kvaliteter i yderkonturerne. Det er jo sådan, at vi ved at bruge fotos som silhouet eller skabelon reducerer deres fortællende indhold - ansigtstræk og alle indre konturlinjer forsvinder og dermed alle kendetegn på det individuelle. En modetegning kan ikke yde en præcis nok fortælling alene ved sin yderkontur. Den her gengivne skitse er baseret på et reklamefoto.
Farvepaletten sættes op:
litteratur: Lis Pallesen: Farver s. 14 - 21
A. Primær- og sekundærfarverne
![]() |
|
![]() |
|
Den 12-delte
farvecirkel |
|
|
De tre
primærfarver sekundærfarverne
|
![]() |
treklange: orange - grøn - blå
du kan frit dreje trekanten rundt og danne nye treklange |
![]() |
Johannes Itten satte teorier op om harmoniske
firklange og treklange. 4-klangen: gulgrøn - gulorange blåviolet - rødviolet |
![]() |
Rektanglen her peger på de 4 farver: grøn - blå orange - rød
|
B: Tertiærfarver | |
![]() |
|
![]() |
C. Valør-kontrast og de rene farvers lysstyrke.
![]() |
Her vises Johannes Ittens 12.delte farvecirkel som et samlesæt til en globus: Indad mod midten danner nordpolen med blandinger med hvidt - mere og mere jo nærmere nordpolen - mens blandinger med sort er voksende jo nærmere vi kommer sydpolen. |
De rene kulører - rød, grøn, gul, blå -
ka sammenlignes med gråtoneskalaen Ved at tilsætte hvidt og sort ændrer farvens lyshed og dens varme/kulde |
D.
Dæmpede farver i samspil med primær- og sekundærfarver
[Feltfarver og signalfarver]:
E: Figurativt maleri: | |
Her
er der krav til farvepaletten, som primær- og sekundærfarverne ikke kan
klare alene: kravet om at kunne gengive lys og skygge på selve figuren
og evt. slagskygge på omgivelserne.
Den "europæiske palet" er
karakteriseret ved, at den rummer jordfarver - også kaldet tertiærfarver
- og farver, der er blandinger af alle tre typer farver med hvidt
eller med sort. |
|
![]() |
Dette system er en forenkling af en ældre palet. Vi har set, at Casper Heiberg har beskrevet Delacroix' palet og forklaret fordelene ved den: 1. han var i stand til at male plastisk form med lys og skygge 2. han kunne udtrykke stærke følelser 3. han kunne give udtryk for idealer |
![]() |
Undersøg de meget forenklede paletter der blev anvendt af Matisse og Warhol i det 20. århundrede: | |
![]() |
|
![]() |
Henri Matisse: Mme Matisse: Madras Rouge.
|
Warhol's poppalet: | |
![]() |
Andy Warhol benyttede disse
farver til sit pop-portræt af Marilyn Monroe De fire øverste farvebånd er udprægede pastelfarver - meget hvidt blandet i farverne giver lyse og kolde farver ![]()
De to mørke farver: sort og mørk rødbrun I kunstmuseet Louisiana's Monroe-serie |
![]() |
opgave
med udgangspunkt i Edward Hopper: Nighthawks |
Elias Ole Tetens Lund
19-02-2009
Eksempler på skabeloner og klicheéer i kunsten
red: Elias Ole Tetens Lund