Nøgle: spørgsmål til billedets form og indhold
/ OT
tal i parentes angiver antal billeder bag linket ( i
alt 34 billeder) |
Umiddelbar
beskrivelse / genkendelse |
|
Hvis billedet er naturalistisk:
Beskriv billedets rum og figurer.
Beskriv mere indgående billedets lokalitet.
Forholder kunstneren sig til kultursamfundet eller den frie natur.
Undersøg om der sker noget, der giver bevægelse ind i rummet hvor handlingen foregår
eller mellem billedets figurer.
Hvis det er en opstilling med genstande hentet fra naturen
eller menneskeskabte genstande, hvor meget har kunstneren gjort ud af at vi skal
tage fejl af virkeligheden og billedet (trompe-d'eoil - trick the eye -
synsbedrag )
Hvis billedet ikke indeholder genkendelige ting:
hvilke objekter ses og hvordan forholder de sig til baggrunden?
|
Formbeskrivelse: |
a. Rummet: |
Benyttes der
rumvirkninger i billedet? -
Afsøg grænserne for rummet konkret ved at søge efter horisonten, baggrunden og forgrunden og
hvordan man kan passere mellem forgrund og baggrund.
Hvordan defineres rummet ved hjælp af husmure, vægge, lofter, gulve og de genstande i rummet, der deler det op?
Malevitch: Kompleks
Forudanelse (1)
Bruges centralperspektivets principper?
eksempel
Palle Nielsen, grafisk (1)
Benyttes store figurer i forgrunden som rumdannere (repoussoir)
?
eksempel (1)
Ophæves rummets virkninger ved tæppekomposition eller abstraktion?
eksempel Manessier (1) |
b.Komposition
|
Find PUNKTET, LlNJEN
og FLADEN i billedet!
Beskriv hvordan øjet ledes rundt i billedet.
Find evt. kompositionsbærende strukturer - netværket af strukturerende
linjer i billedet
f.eks.
opdelinger af billedet efter matematiske principper.
eksempler (2)
Find de evt. psykisk betingede interesser, der leder blikket rundt i billedet !
eksempel (1) |
c.Bevægelse |
Er der bevægelse hos figurerne eller virker de stille?
Er der vigtige seretninger ?
Er personers opmærksomhed rettet i en bestemt retning,
eksempel (1)
eller foregår bevægelserne og opmærksomheden i forskellige retninger?
|
d.Formen: |
Er formen på den vigtigste
enkeltfigur i billedet
åben
eller lukket William Blake (1)
Er formen på den vigtigste
enkeltfigur i billedet symmetrisk
eller asymmetrisk?
eksempel:
Rubens:
Foreningen
af Jord og Vand 1618 (1)
Er den L-formet eller S-formet? Er den liggende eller stående?
Edward Hopper: En
kvinde i sol 1961 (1)
Kan den indskrives i en ligebenet trekant, i en firkant eller i en oval? |
e. Linjen: |
er linerne frie elementer i billedet eller støtter de beskrivelsen af formerne?
eksempel (3)
er linjerne passive dvs danner de blot grænselinjer mellem
forskelligt farvede flader? |
f.Lys/skygge: |
Er dele af motivet belyst mens andre
dele ligger i skygge ?
Er lyskilden skjult bag en figur ?
eksempel de la Tour (1)
Befinder lyskilden sig inde i eller udenfor billedbeskæringen?
Hvordan påvirkes figurer og objekter af lyset?
Kubista: Portræt
(1)
Er der bløde overgange eller skarpe kontraster mellem lys og skygge?
Benytter maleren
clairobscur? Leonardo da Vinci (1)
Er der ikke markeret nogen lyskilde - men virker figurerne som om de ved
farvekraft udsender lys?
Er det uvæsentligt for kunstneren at skildre lys og skygge
-
hvilke midler benyttes da til at skabe forskelle mellem
elementerne i billedet? |
g. Farven |
bestem farvepaletten i billedet:
Farvecirklen (4)
jordfarvepalet
eksempel
Delacroix: Friheden fører folket (1830)
(1)
eksempel Max Beckmann
(1)
koloristisk palet ?
orientalsk palet ?
Er der benyttet kolde eller varme, mørke eller lyse farver?
Storm P
(1)
er der overvejende benyttet nabofarver?
Arne
Haugen Sørensen: Ikaros (1)
er farverne sammensat i kontraster?
Ole Sporring (1)
er der
benyttet farveperspektiv ? eksempel (2) |
h. Stoflighed: |
Fysiske overfladevirkninger ?
Teknik: oliemaling, acrylmaling, akvarel, collage, kul,
trykteknik ?
Illusionistiske overfladevirkninger ? f.eks. pelsværk, silke, marmor, træværks åring, glas, murværk, hud
Max Ernst
: Hele byen
(1) |
Tolkning: |
Formbeskrivelsen skal føre over i tolkningen af billedet -
Hvilken stil benytter kunstneren ?
-- naturalisme, realisme, impressionisme, ekspressionisme, fauvisme, kubisme, dekorativ kunst, abstrakt, popart osv.
Hvad betyder stilen eller ismen for billedets mening?
-- når kunstneren nærmer sig meget til
iagttagelse af omverdenen
?
Erik Henningsen 1903 (1)
-- når figurer og objekter sammenstilles,
selv om de erfaringsmæssigt intet har med hinanden at gøre
?
-- når oprindeligt genkendelige former deformes eller
gennemgår metamorfoser (forvandlinger) ?
-- hvis figurer vises fra flere sider
- f.eks. et ansigt set forfra og fra siden - i samme billede?
--
når billedet
ordnes som en flad tæppekomposition? se f. eks
Cezanne
(1)
Har kunstneren en hensigt med billedet ? [sammenlign
med
Cirkelmodellen ]
--
vil han hverve for en sag?
-- er der en reklamer i billedet ?
Richard
Hamilton (1)
-- står kunstneren inde for visse idealer
og normer ? eksempel
Saxgren: Nokia connecting people
(1)
-- ligger der en anklage i billedet vendt mod nogen eller noget
? Bloodline (kinesisk
familie) (2)
-- benyttes der tekst i og på billedfladen? Understøtter teksten billedet
? f.eks.
Tracey Emin
(1)
-- er billedet humoristisk? Hvilke virkemidler benyttes
?
Storm P
;
-- gør kunstneren ønskedrømme nærværende?
f.eks. John
William Waterhouse: The Lady og Shalott (1)
-- spørger kunstneren om tilværelsens mening?
f.eks.
Menneskeridt
(1)
,
Icaros' fald (1)
|