Nøgle: spørgsmål til billedets form og indhold / OT

      tal i parentes angiver antal billeder bag linket  ( i alt 34 billeder)

Umiddelbar beskrivelse / genkendelse

 

Hvis billedet er naturalistisk:
Beskriv billedets rum og figurer.
Beskriv  mere indgående billedets lokalitet. Forholder kunstneren sig til kultursamfundet eller den frie natur.
Undersøg om der sker noget, der giver bevægelse ind i rummet
hvor handlingen foregår eller mellem billedets figurer.
Hvis det er en opstilling med genstande hentet fra naturen eller menneskeskabte genstande, hvor meget har kunstneren gjort ud af at vi skal tage fejl af virkeligheden og billedet (trompe-d'eoil - trick the eye - synsbedrag )
Hvis billedet ikke indeholder genkendelige ting:
hvilke objekter ses og hvordan forholder de sig til baggrunden?
 

Formbeskrivelse:

a. Rummet:

Benyttes der rumvirkninger i billedet? -
Afsøg grænserne for rummet konkret ved at søge efter horisonten, baggrunden og forgrunden og hvordan man kan passere mellem forgrund og baggrund. Hvordan defineres rummet ved hjælp af husmure, vægge, lofter, gulve og de genstande i rummet, der deler det op? 
Malevitch: Kompleks Forudanelse (1)
Bruges centralperspektivets principper?  eksempel
Palle Nielsen, grafisk (1)
Benyttes store figurer i forgrunden som rumdannere (repoussoir)
?  eksempel (1)
Ophæves rummets virkninger ved tæppekomposition eller abstraktion?
eksempel Manessier (1)

b.Komposition

Find  PUNKTET,  LlNJEN  og  FLADEN  i billedet!
Beskriv hvordan øjet ledes rundt i billedet.
Find evt. kompositionsbærende strukturer - netværket af strukturerende linjer i billedet
f.eks. opdelinger af billedet efter matematiske principper. eksempler (2)
Find de evt. psykisk betingede interesser, der leder blikket rundt i billedet !
eksempel (1)

c.Bevægelse

Er der bevægelse hos figurerne eller virker de stille?
Er der vigtige seretninger ?
Er personers opmærksomhed rettet i en bestemt retning,
eksempel (1)
eller foregår bevægelserne og opmærksomheden i forskellige retninger?

d.Formen:

Er formen på den vigtigste enkeltfigur i billedet åben eller lukket  William Blake (1)

Er formen på den vigtigste enkeltfigur i billedet symmetrisk eller asymmetrisk?
eksempel: Rubens: Foreningen af Jord og Vand 1618 (1)
Er den L-formet eller S-formet?  Er den liggende eller stående?   Edward Hopper: En kvinde i sol 1961 (1)
Kan den indskrives i en ligebenet trekant, i en firkant eller i en oval?

e. Linjen:

er linerne frie elementer i billedet eller støtter de beskrivelsen af formerne?  eksempel (3)
er linjerne passive dvs danner de blot grænselinjer mellem forskelligt farvede flader?

f.Lys/skygge:

Er dele af motivet belyst mens andre dele ligger i skygge ?
Er lyskilden skjult bag en figur ? eksempel de la Tour (1)
Befinder lyskilden sig inde i eller udenfor billedbeskæringen?
Hvordan påvirkes figurer og objekter af lyset?
 
Kubista: Portræt (1)
Er der bløde overgange eller skarpe kontraster mellem lys og skygge?
Benytter maleren clairobscur? Leonardo da Vinci (1)
Er der ikke markeret nogen lyskilde - men virker figurerne som om de ved farvekraft udsender lys?
Er det uvæsentligt for kunstneren at skildre lys og skygge
- hvilke midler benyttes da til at skabe forskelle mellem elementerne i billedet?

g. Farven

bestem farvepaletten i billedet: 

Farvecirklen  (4)
jordfarvepalet
eksempel  Delacroix: Friheden fører folket (1830) (1)   eksempel Max Beckmann (1)
koloristisk palet ?
orientalsk palet ?  
Er der benyttet kolde eller varme, mørke eller lyse farver?
Storm P (1)                    
er der overvejende benyttet nabofarver?
Arne Haugen Sørensen: Ikaros (1)
er farverne sammensat i kontraster?
Ole Sporring (1)

er der benyttet farveperspektiv ?  eksempel (2)

h. Stoflighed:

Fysiske overfladevirkninger ?
Teknik: oliemaling, acrylmaling, akvarel, collage, kul, trykteknik ?
Illusionistiske overfladevirkninger ?  f.eks. pelsværk, silke, marmor, træværks åring, glas, murværk, hud
Max Ernst : Hele byen (1)

Tolkning:

Formbeskrivelsen skal  føre over i  tolkningen af billedet -

Hvilken stil benytter kunstneren ?
   --  naturalisme, realisme, impressionisme, ekspressionisme, fauvisme, kubisme, dekorativ kunst, abstrakt, popart osv.

Hvad betyder stilen eller ismen for billedets mening?
   --  når kunstneren nærmer sig meget til  iagttagelse af omverdenen
 ?  Erik Henningsen 1903 (1)
   --  når  figurer og objekter sammenstilles, selv om de erfaringsmæssigt intet har med hinanden at gøre
?

   --  når oprindeligt genkendelige former deformes eller gennemgår metamorfoser (forvandlinger) ?
   --  hvis figurer vises fra flere sider - f.eks. et ansigt set forfra og fra siden - i samme billede?

   --  når  billedet ordnes som en flad tæppekomposition? se f. eks  Cezanne  (1)

Har kunstneren en hensigt med billedet ?  [sammenlign med
Cirkelmodellen ]

  -- vil han hverve for en sag?
  -- er der en reklamer i billedet ?
 
Richard Hamilton (1)
  -- står kunstneren inde for visse idealer
og normer ?  eksempel
Saxgren: Nokia connecting people (1)
  -- ligger der en anklage i billedet vendt mod nogen eller noget ?    
Bloodline (kinesisk familie) (2)

  -- benyttes der tekst i og på billedfladen? Understøtter teksten billedet ? f.eks.   Tracey Emin (1)
  -- er billedet humoristisk? Hvilke virkemidler benyttes ?
 
Storm P  ; 
  -- gør kunstneren ønskedrømme nærværende?  f.eks.  John William Waterhouse: The Lady og Shalott 
(1)
  -- spørger kunstneren om tilværelsens mening?
 
f.eks. Menneskeridt (1) Icaros' fald (1)

Elias Ole Tetens Lund