Kafka: Foran Loven - hypertekstualiseret af Elias Ole Tetens Lund
Individ og Autoritet
Hvad ved vi om manden - ikke gennem Kafkas korte fortælling, for der er han gjort fuldstændigt abstrakt og tidløs, men ved det billede Kafka giver af sig selv i skikkelse af Josef K - og hvad ved vi om manden i den jødiske historie i Europa ?
- Hvordan europæerne så på de Andre
- Magten, og hvem kunne nærme sig magten
- Jødernes behov for beskyttere
- De jødiske samfund - kehillot - indadtil (Tradition)
- De jødiske samfunds tradition og krise i 1700-tallets slutning (Katz)
- Oplysningsbevægelse og chasidisme - reformering af jødedommen
- Emancipationen i kølvandet på de borgerlige revolutioner
- Statusrevolutionen i 1800-tallets slutning
kirkens reaktion på sekulariseringen
nationalismen og de nye borgerlige klasser
socialismen og revolutionen (Walzer: Exodus)
modernisme og holocaust (Bauman)
- Masserne og antisemitismen
- Zionismen som massebevægelse og som romantisk udfordring.
- Mandighed og kvindelighed.
- Kirke og Synagoge [] - et symbol på Europas indre konflikt
- Fremmed mening / tillært viden
Er manden virkelig en mand ?
Jeg blev inspireret af læsningen af Daniel Boyarin: Unheroic Conduct
og Jakob Feldt: The Israeli Memory Struggle. Jakobs foredrag om "Den jødiske tøsedreng" i DISF
- Bibelens jødiske mand - Jakob kæmper []
- Vrede: du skal handle som en mand
- Aaron og Moses som Ledere, []
- Moses ifølge Michelangelo []
- Passivitet
- Trans-fænomener []
- Alexander erobreren []
- Maccabi - det jødiske oprør mod hellenerne
- Judæa Capta - romersk mønt []
- Uheroisk opførsel
- Statsadvokat Hasterer
- Satan - Kafka som Guds udfordrer
- Jødisk mandsideal
- Sigmund Freud
- Lazar Krestin []
- Den jødiske skole []
- Kitaj: The Jew, Etc. - metafor for de overlevende []
- Den vandrende jøde []
- Faderens afsavn
- Ottlas oprør