Tematisk index til Kafka: Foran Loven
I. Titelblad og indhold
II. Teksten og dens indlejring i Processen
III. Fortællingen - led for led
IV. Kafka - tekst, stil og kontekst 1914 - 15
Kunsten og Kafka
Billedfortegnelse [][][]
V. Identitet og Autoritet - Samfundet som problem.
- den jødiske politiske tradition der forsvandt - og genopstod - Manden fra Landet - hvad var han ?
- Manden fra landet []
- Allegori Malevitj og Kafka []
- Kafka som Guds udfordrer
- Lægmand og lærd - Den vise og den uvidende
- Noah
Europas jødiske mand
- et billede på det fritstillede menneske? den rodløse, der måtte finde
sin styrke i de flytbare værdier ? ---Jeg ser en modsætning dukke op: mellem den højt uddannede, der vender ryggen til traditionen og religionen, eller den selfmade, der deltager i det moderne samfunds erhvervs- og forretningsliv - og på den anden side bohemen Kafka, der skriver og søger efter de tabte værdier.
Hvad ved vi om manden - ikke gennem Kafkas korte fortælling, for der er han gjort fuldstændigt abstrakt og tidløs, men ved det billede Kafka giver af sig selv i skikkelse af Josef K - og hvad ved vi om manden i den jødiske historie i Europa ? - Hvordan europæerne så på de Andre
- Magten, og hvem kunne nærme sig magten
- Jødernes behov for beskyttere
- De jødiske samfund - kehillot - indadtil (Tradition)
- De jødiske samfunds tradition og krise i 1700-tallets slutning (Katz)
- Oplysningsbevægelse og chasidisme - reformering af jødedommen
- Emancipationen i kølvandet på de borgerlige revolutioner
- Statusrevolutionen i 1800-tallets slutning
kirkens reaktion på sekulariseringen
nationalismen og de nye borgerlige klasser
socialismen og revolutionen (Walzer: Exodus)
modernisme og holocaust (Bauman)
- Masserne og antisemitismen
- Zionismen som massebevægelse og som romantisk udfordring.
- Mandighed og kvindelighed.
- Kirke og Synagoge [] - et symbol på Europas indre konflikt
- Fremmed mening / tillært viden
Magt, religion og statsdannelseEr manden virkelig en mand ? - Køn og Identitet -
Jeg blev inspireret af læsningen af Daniel Boyarin: Unheroic Conduct
og Jakob Feldt: The Israeli Memory Struggle.
Jakob holdt foredrag om "Den jødiske tøsedreng" i DISF
- Bibelens jødiske mand - Jakob kæmper []
- Vrede: du skal handle som en mand
- Ledere, Aharon og Moses som []
- Lovprisning af kvinden []
- Det religiøse kvindeideal og mandens rolle
- Odradek []
- Felice Bauer []
- Passivitet
- Trans-fænomener []
- Alexander erobreren []
- Maccabi - det jødiske oprør mod hellenerne
- Judæa Capta - romersk mønt []
- Uheroisk opførsel
- Statsadvokat Hasterer
- Satan - Kafka som Guds udfordrer
- Jødisk mandsideal
- Gentlemen og jøder
- Moses ifølge Michelangelo []
- Sigmund Freud
- Lazar Krestin []
- Den jødiske skole []
- Kitaj: The Jew, Etc. - metafor for de overlevende []
- Den vandrende jøde []
- Faderens afsavn
- Ottlas oprør
Hvad forstås ved loven?
- Loven
- Melchiors tolkning af Kafkas fortælling
- Dørvogteren foran loven
- Skal tilladelse gives?
- Bukker han sig af nysgerrighed ?
- Religion
- Faderen
- Umulighed af sjælelighed og frigørelse
Dørvogteren Er magten opgaven ?
Politisk erfaring, bestikkelse, værdighedstab
Retfærdighed
- Isolation, tab af værdighed og social erfaring
- Aktørens opgave
- Massernes tid
- Adam mellem magt og isolation
- Tab af retfærdighed
- Opgaven
- Forandringen: havde de mistet interessen for retfærdigheden ?
- Maimonides []
- Maimonides -and thou shall progress []
- upersonlige samfund
- at tro og have indsigt
- Socialisation og moralsk evne (Bauman)
- Eksistensproblem - ikke velfærdsproblem
- Venten foran porten
- Isolation, tab af værdighed og social erfaring
- Dommerportrættet []
- Haecuba - Jens Adolf Jerichau []
- Krigsdrømme - Jens Adolf Jerichau []
- Arken - Aron ha Kodesh []
- Chasidisme
- Meditation
- Kehilla
Hvad er der galt inde i slottet? De ulærde og filosofferne
VI. At komme overens med fremmedheden
- at blive borger og fremmed i det moderne samfund
der skal skrives en gruppe sider om loyalitetsproblemet som det blev tydeligt i Prag i perioden 1870 - 1938. Den tjekkiske nationalisme. Tvivlen hos jøderne, der er splittet mellem loyalitet overfor deres europæiske hjemland og zionismens bud på et jødisk hjemland. Kafka satte sig til at lære hebraisk og blev fascineret af søsterens oprør mod hjemmet, da hun ville uddanne sig praktisk på godset i Zürau. Fremmedhed, modernitet og terror
Loyalitet, tilhørsforhold og befrielse
VII. Søgen efter sikkerhed
(tradition, chasidisme, mystik, håb)Stræben og Loven - Halacha og Aggada
Hvis ikke nu, hvornår så?
Mystik - at komme i kontakt med det allerhøjeste
- Merkavah-mystikken
- Bibelen og Kafka 1 Introduktion
- Bibelen og Kafka 2 Merkavah og Foran Loven
- Bibelen og Kafka 3 Babelstårnet og Byvåbenet
- Et kejserligt budskab
- Ascent to the Merkavah >>
- Tikkun Olam
- Fordybelse
- Kavvanah
- Andreas Simonsen
- Isaac Luria
- Zefat - Safed []
- Mystikernes billeder [] >>
- Mystical Chariot >>
Opgøret med magten
- Babelsskakten []
- Exodus []
- Jiddish teater - et løfte om udfrielse
- Teateret i Oklahoma - udfrielsen virkeliggjort
- Amerika - her kommer immigranterne []
- Kitaj: Cecil Court, London W.C.2 []
- Zionisme (venter på skrivning)
Flugt
VIII. Søgen efter en forklaring
(selvbebrejdelse, selvhad, isolation, de andres foragt )Umuligheden af håb og udfrielse
- Han forbander det ulyksalige tilfælde
- Forbrydelse og Straf
- Gengældelsens problem
- Midrash []
- Umulighed af sjælelighed og frigørelse
- Lopperne som forbundsfæller
- Sansernes svigten
Afvisning og isolation
- Dørvogterens nedladenhed
- Et isoleret menneskes spørgsmål
- Indgangen for det ene menneske
- Angst
- Viden, indsigt og forstand
- Kafka og Buber
- Adam mellem magt og isolation
- Genstandsløs samvittighed
- Rashi og Retten
Antisemitisme, holocaust og derefter
- Diskussion mellem Josef K og den gejstelige
- Kirkens kritik af Jødedommen / Dørvogteren
- Fremmed mening / tillært viden
- Intellektuelt
- Villy Sørensen: Processen (tolkninger)
- Antisemitisme
- Kitaj: The Jewish School []
- Kitaj om at være jøde []
- Kitaj: Apotheosis of Groundlessness - Ikke høre til noget sted []
- Dreyfuss []
- Theresienstadt og bedraget
- Efter tilintetgørelsen
- Stille Gud til ansvar
- Heschel's anthropodicy
IX. En ny begyndelse
(selvbesindelse, gudsanklage, humanisme, ansvar for den Anden )Lévinas ekstreme humanisme
Absurditet eller eksistentialisme ?
Om kærligheden
Tekstkritik og humanistisk forsvar
X. Litteratur, dokumenter
Robert Crumb []
Billedfortegnelse [][][]
XI. Hypertekst teori
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~